Digital markedsføring i Norge i skvis mellom EU og USA

Personvern har de senere årene blitt noe vi alle må forholde oss til aktivt og bevisst. GDPR har vært på alles lepper nå i flere år. Som en konsekvens av nettopp dette fokuset dukker det også opp både personvernaktivister og EU dommer med omfattende konsekvenser. Hørt om Schrems 2? Eller

Les mer

Er Internett farlig for barn?

Er Internett farlig for barn? Hva er foreldre redd for, og hvilke konsekvenser har dette? Hva er egentlig forskjellen på barn og foreldre? Hvilket samfunnsansvar må bransjen ta, og for hvem? Og hvordan er det egentlig å vokse opp med Internett? Basert på internasjonal forskning på barn og medier de

Les mer

Multimedia målinger

Måling av media på kryss av forskjellige kanaler er utfordrende. Flere land har prøvd forskjellige løsninger som ofte, av forskjellige grunner som økonomi og «motstand endring», arkivert i mappen «gode ideer som ikke lot seg realisere». Det gjelder også Norge. Vi husker kanskje MMU, eller Multimedieuniverset? Et godt forsøk på

Les mer

Hvordan ser fremtidens markedsavdeling ut?

Se Anna Blom Rias innlegg fra årets MarTech-dag. Fra ANFO-scenen hørte vi henne snakke om hvordan Teft tror fremtidens markedsavdeling vil se ut og hvilken kompetanse bedrifter vil komme til å trenge internt. I tillegg ga hun generelle råd og tips til til hva det er lurt å fokusere på når man skal

Les mer

Personverndata, Schrems 2 og Privacy Shield

Personvern har de senere årene blitt noe vi alle må forholde oss til aktivt og bevisst og GDPR har vært på alles lepper nå i flere år. Som en konsekvens av nettopp dette fokuset dukker det også opp både aktivister og EU dommer med store konsekvenser. Hørt om Schrems 2?

Les mer

Fem grunner til at netthandling er lite bærekraftig

I denne gjestekommentaren peker Robert Ingvaldsen, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring BI, på fem årsaker til at netthandelen har et «grønt» problem. Kjære næringsliv, det burde ikke være kundenes ansvar å gjøre netthandel mer bærekraftig. Netthandelen har hatt en høy prosentvis vekst i Norge. Ifølge SSB har den utenlandske an-delen av våre

Les mer

Ny undersøkelse: Effekt av innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er gull verdt når effekten er målbar. Hvordan står det egentlig til med måling av effekt for norske annonsører, og i resten av verden? Det vil International Content Marketing Forum (ICMF) finne ut ganske snart. Årets ICMF Barometer går i disse dager ut til annonsører i ti land. I

Les mer

Sterke merkevarer handler ikke om reklame, men relasjonsbygging

Mange bedrifter misforstår reklamens betydning og sløser årlig bort millioner av kroner på såkalt merkevarebyggende reklame som verken skaper sterkere merkevarer eller øker salget. Det er en gedigen misforståelse at bygging av sterke merkevarer først og fremst handler om reklame. Det det egentlig handler om er å ta regi på

Les mer

Lov & Rett: Nødvendige oppdateringer

Vi gjennomførte nylig vårt første seminar etter sommeren: Lov & Rett i markeds- og kommunikasjonsarbeid 2020 Det å ikke være oppdatert på regelverket kan ende opp med negativ omtale som får store konsekvenser for virksomheten. På Lov & Rett fikk vi relevant og oppdatert innsikt, slik at man har et

Les mer

Google, skatt og prisøkninger!

Diskusjoner hvorvidt Google og andre globale selskaper skal betale skatt til Norge er langt fra ny. Vinteren og våren 2018 var dette en gjenganger i nyhetene. Ikke minst var vi i ANFO ganske tydelige i den prosessen. Vi var i møter på Stortinget og det var kommentarer i media. I

Les mer