ANFO’s Effektbase er unik i norsk sammenheng. Med den helt unike datamengden fra mange år med caseinnsendinger i ANFO Effekt har vi laget et forskningsprosjekt. Vi skal analysere og utnytte potensialet i denne basen til det fulle.
Effektprosjektet er et praktisk og anvendbart analyse/forskningsprosjekt bygget på de presumtivt beste markedsføringscasene i det norske markedet. Intensjonen vår er å utforske datasettet med en transparent og ærlig tilnærming. Noen funn vil være helt nye, andre kan være bekreftelser av hypoteser og funn fra andre analyser, primært da i utlandet.
«ANFO Effektprosjektet er ikke et analyseprosjekt, det er et forskningsprosjekt.»
Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO
Bakgrunnen
Databasen knyttet opp til ANFO Effekt inneholder i dag 1129 unike case. Basen totalt sett er på rett i overkant av 1300 caser, generert på over 12 år og vil ventelig øke med 100-200 nye caser hvert år. Dette er en unik samling av de presumtivt beste markedsføringscasene i det norske markedet gjennom disse årene. Også i internasjonal sammenheng snakker vi her om en base som er ganske spesiell. Det store utvalget gir oss en unik mulighet til å forstå og analysere de antatt beste markedsføringstiltakene som er gjort i Norge i denne perioden.
Vi er i gang med prosjektet og har startet å analysere en utvalgt del av materialet tilgjengelig. Med 203 utvalgte case som utgangspunkt har vi gjennomført 4 delprosjekter. Det er fra dem vi viser grafer fra her. Du se de fire delprosjektene samlet her.
«Noen funn vil være helt nye, andre kan være bekreftelser av hypoteser og funn fra andre analyser»
Sebastian Haarbye, analytiker i ANFO
Her er noen av de første funnene vi har gjort
«Vårt mål er, via den enorme datamengden, å komme opp med pålitelige og generaliserbare funn som vil komme til glede for hele bransjen.»
Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO
Effekt workshop – ny tjeneste tilgjengelig fra juni
Vi vet at mange markedsavdelinger og team ønsker, og vil ha stort utbytte av å gjennomføre workshops med basis i det som ligger av muligheter i effektbasen. Med utgangspunkt i Effektprosjektet og ANFO Effekt basen tror vi at mange kan få hjelp til å bli enda bedre, og sikrere på at man gjør de riktige grepene.
Effekt workshop gjennomføres bedriftsinternt (ideelt sett ikke flere enn 6-8 personer) og varer anslagsvis 4-5 timer. Pris for medlemmer: kr. 25.000 per workshop/markedsavdeling.
ANFO Effektprosjekt Rådet
Vi er overbevist om at dette prosjektet vil bli enda bedre om vi knytter til oss et lite eksklusivt nettverk med samarbeidspartnere, rekruttert fra våre mest sentrale og faglig interesserte medlemmer. Som medlem av rådet gir vi tilgang til unik faktabasert kompetanseheving, et helt spesielt bransjefellesskap, erfaringsutveksling på kryss av vanlige arenaer og et fagmiljønettverk som vi mener vil kunne bli helt unikt i norsk, og kanskje også internasjonal sammenheng.
Rådet vil gi ANFO og prosjektet nyttige innspill, og prosjektet vil gi rådsmedlemmene et helt spesielt faglig løft. Rådets medlemsbedrifter delfinansierer prosjektet.