GodSommer_2021_1024x500

God sommer!

Ferietid er også lesetid. Her får du gode lese- og medietips fra oss i ANFO.

Får du ekstra tid til overs i ferien? Vi hjelper deg å finne frem i det store medieutbudet og deler gjerne noen gode tips. Mulighetene er mange og omfanget stort. Vi håper du finner noe du liker!

Med dette ønsker vi deg en riktig god sommer!

Her er favorittene til ANFOs Håvard Kvernaas Bakken

To fagbøker. I avdelingen fagstoff fra bokhylla kan jeg anbefale Delusions of Brandeur. Veldig morsom bok som viser hvor absurd mye av markedsføringsfaget egentlig er. Den andre står fortsatt i bokhylla. Ikke en ny, men Hit Makers skal visstnok være bra. Begge bøkene er fine å lese på sommerferie når du trenger litt annet perspektiv på faget ditt.  

To tidsskrifter. Du vet disse tidsskriftene som virker interessante og små intellektuelle. Som du gjerne legger godt synlig på stuebordet. Som du aldri leser, men kun blar litt i. Besøk drivhuset på Youngstorget og ta med deg et eksemplar av Samtiden. Her driver Samtiden-redaktøren Christian Kjelstrup et svært varmt podkaststudio. Et annet tidsskrift jeg vil anbefale er Filter. Mye interessant dyptpløyende innhold.

– Jeg har kjøpt inn to romaner til takterrassen; Den første er En tilfeldig nordmann av Lars Saabye Christensen. Den andre er Tore Renbergs Tollak til Ingeborg. Om de er gode vet jeg ikke, men jeg har likt andre ting de har skrevet, forteller Håvard.

Serier/dokumentarer. Koronaperioden har virkelig satt fart i nordmenns strømmevaner. Sene lyse sommerkvelder er det kanskje ikke ensbetydende med seriefråtsing. Men hvis regnet tar oss; Vi som jobber med markedsføring bør se Fake Famous av tech-journalist og førstegangsregissør Nick Bilton. Som HBO selv sier; «De mest vellykkede av dem får betalt formuer for å reklamere på plattformen sine. Selv om hele forutsetningen beror på falske scenarioer og falske liv, er de økonomiske motivene reelle». Ellers liker jeg Breeders (HBO) veldig godt. Enten du oppdrar barn eller ungdom er denne midt i blinken. Å ha barn er utvilsomt vanskeligere enn man tror. Se den med din kjære!

Dette har Jan Morten Drange tenkt å bruke sommeren på

Jeg er ganske lidenskapelig opptatt av vår bransje og faget vårt. Jeg starter stort sett hver eneste dag med å gå igjennom diverse faglige nyhetsbrev fra hele verden. Disse tar meg til ganske mange spennende, nyttige og inspirerende artikler og kommentarer. Denne rutinen tar jeg med meg også inn i ferien. En spesielt frittalende kar, med gode kommentarer og syrlige nyhetsbrev er ANFO-vennen Bob Hoffmann eller The Ad Contrarian. Om du synes Mark Ritson er frittalende er dette noe for deg. Jeg skal jo heller ikke legge skjul på at jeg har et lite lager av rapporter og white papers som venter på å bli lest.

– Jeg har alltid lest mye, men ikke veldig mye fagbøker de senere årene. Unntaket i sommer blir Raja Rajamannar, CMO i Mastercard og President i WFA, sin bok Quantum Marketing. Den fikk jeg tilsendt fra forfatteren og den gleder jeg meg spesielt til, sier Jan Morten.

For meg er litteratur adspredelse og inspirasjon og det siste året er det slik jeg og mange med meg har «reist». Har akkurat lastet ned The Maidens, av Alex Michaelides og Bass Rock av Evie Wyld. Gjenfant nylig også Donna Tartt sin Den hemmelige historien. Den skal jeg lese igjen nå i sommer. For øyeblikket er jeg helt i starten på en av fjorårets mest populære bøker, Long Bright River av Liz More. Starten lover svært godt. Sommerens leseliste blir med andre ord både variert og god, som alltid!

Magasinene lever definitivt fortsatt hos meg. Da går det i reisemagasiner, Economist, Monocle, Filter Magasin, D2 osv. Som for veldig mange andre har pandemiens restriksjoner også for meg medført et høyt konsum av serier det siste året. Her ligger nok de aller fleste foran meg, men om noen mot formodning skulle ønske et tips kommer det her to; Svenske Kärlek och Anarki (Netflix) som snart kommer med sesong 2, samt ikke helt nye, men veldig aktuelle, Fauda (Netflix).

På øret blir det gjerne musikk, men mer og mer podkast. Det er jo utrolig hvor mange som deler sin kunnskap om ting som interesserer meg. Gode eksempler er Springsteen og Obama i Renegades og Thomas Giertsen og DN med sin vinpodcast; Jeg kan ingenting om vin. Nyttig, morsomt og inspirerende.

Vil også slå et slag for alt innholdet på anfo.no. Her deler vi faglige smakebiter fra inn og utland, vi legger ut våre tidligere konferanser under ANFO TV og ikke minst kan du planlegge høstens besøk på våre konferanser og møteplasser. Har du litt ekstra tid i sommer, hva med å bruke litt tid på en av vårens konferanser hos ANFO. Du finner det på ANFO-TV.

🔆
God sommer

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker