Grindr-saken setter nytt fokus på bl.a. cookies

Av Carsten Gunnarstorp – advokat i ANFO Forbrukerrådet klager inn sjekkeappen Grindr til Datatilsynet for brudd på personvernlovgivningen. – Dagens løsning for reklame tåler ikke dagens lys og må opphøre, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket. Som det fremkommer, kjører Forbrukerrådet på mot Grindr-appen, https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/annonseindustrien-star-bak-omfattende-brudd-pa-personvernlovgivningen Overskriften er interessant: «Annonseindustrien står bak omfattende

Les mer

ANFO har kåret årets buzzord

Av Håvard Rønnevig Bakken – Fagdirektør i ANFO Hvilke ord eller uttrykk blir viktige i 2020 og hvilke ord ble du mest lei av i 2019? ANFO har gjennomført en undersøkelse blant 123 bransjefolk, deriblant 91 norske annonsører. Hensikten er å avdekke hvilke ord eller uttrykk som markedsførere selv er

Les mer

Ny rapport fra ANFO: Oppgang for influencer marketing

Har du lurt på hvor stort influencer marketing faktisk er? Det har vi også. Sammen med MBL og MBF fikk vi IRM til å estimere dette. Svaret er nok overraskende for mange. Faktum er at vi her har en kanal som har passert andre mer etablerte kanaler. Influencer marketing består

Les mer

Noen kommer og noen går

Trygve Tellefsen begynner som ny event- og konferanseansvarlig i ANFO i februar.  Trygve kommer senest fra NENT men har tidligere jobbet både i VG Partnerstudio, OMD og JCP. Han har dessuten sittet ganske sentralt i styret for MFO de siste årene. Trygve erstatter Tommy Torjesen som slutter etter 6 år

Les mer

Hva holder en markedssjef våken om natta?

Av Håvard Rønnevig Bakken – Fagdirektør i ANFO Etter at ANFO fremmet funn som viste manglende transparens i den digitale verdikjeden og manglende åpenhet om inntjening hos mediebyråene, har debattene og meningsytringene vært mange. Det stoppet ikke der, i Den Store Annonsørrapporten så vi også utfordringer rundt viewability, adfraud, brand

Les mer

Den store annonsørrapporten 2019

Å være reklamekjøper er utvilsomt komplisert. Annonsørene er samstemte. Det finnes ingen positive utviklingstrekk hva gjelder testing og måling av effekter. Tre av annonsørenes fem største utfordringer er knyttet til måling av effekt av markedsføringsinnsatsen. Øyeblikksbildet vi ser i Den Store Annonsørrapporten i år ligner veldig på 2017 og 2018.

Les mer

Trøbbel i paradis?

Undersøkelser kommer og går. Slik vil det være og slik må det nok også være. Tiden har en egen evne til å sile ut det som er best og mest relevant. Men ikke alltid. Nå synes jeg vi som bransje står i en situasjon hvor det er helt andre motiver

Les mer

ANFO Advokaten: Cookies

Ny EU-dom og veileder fra Nkom om cookies og behovet for samtykke, men det er fortsatt uklarheter. Bruk av cookies innebærer omfattende behandling av personopplysninger. På grunnlag av ekomloven, som håndheves av Nkom, har holdningen vært at brukeren har gitt samtykke så lenge brukeren ikke har deaktivert cookies i nettleseren.

Les mer

Annonsørene har våknet og heier på norsk medier

Av Håvard Rønnevig Bakken, Fagdirektør i ANFO Annonsørene har uttalt seg om norske og utenlandske medier. Google og Facebook sin sterke utvikling ses på som negativt. Klar tale fra annonsørene i siste utgaven av Den store annonsørrapporten 2019. Det kan synes som om Annonsør­-Norge for alvor har fått øynene opp for

Les mer

Favoritt i reprise: ANFO-sangen

Urpremiere! Jon Niklas Rønning har laget en helt egen ANFO-sang som han fremførte på Den Store Annonsørdagen 2019. Her har han fanget opp mange inntrykk og uttrykk fra bransjen: Doffen, DAB og radiotall, OMD, PHD, CMO, brand safe, likerklikk, Elect og ANFOs kritiske kommentarer i Kampanje. For å bare nevne

Les mer

Årets foredragsholder 2018-2019

Med tre forsøk og tre kandidater rett til finalen fikk Vipps historiens første spesialpris. Tittelen Årets foredragsholder 2018-2019 fikk de også med sin egen Hanne Norstrøm-Ness. Gratulerer! Prisen for Årets foredragsholder deles ut for å vise at vi setter pris på våre gode faglige venner som hvert eneste år hjelper

Les mer

Årets Foredragsholder: Siste 10 års vinnere

Prisen som Årets Foredragsholder er en utmerkelse som henger høyt blant bransjefolk. Den 10. oktober kåret vi vinneren for 2018-2019 – Hanne Norstrøm-Ness fra Vipps. Med rundt 150 foredrag i året er det stor konkurranse om å vinne den gjeve tittelen. Prisen har lang tradisjon i ANFO og formålet er ganske enkelt

Les mer

Problematisk programmatisk? Eller ikke?

Stephen Chester fra ISBA, deler erfaringer på årets DSAD! Sammen med PwC er de i ferd med å gjøre en omfattende studie for å etterprøve modellen «The programmatic waterfall». På DSAD deler de erfaringene sålangt. Vi gleder oss! «The ISBA programmatic supply chain study is a high visibility, end-to-end industry

Les mer

Google og Facebook: GDPR-friskmelding av kundelistematching

Dette er en oppsummering av foredraget til advokat Vebjørn Søndersrød som ble holdt på seminaret «Lov&Rett i markeds- og kommunikasjonsarbeid 2019». Han er også ANFOs nære samarbeidsparter i spørsmål rundt GDPR og digital markedsføring. ______________ Google og Facebook tilbyr attraktive tjenester til markedsførere. Slik ANFO har satt fingeren på flere

Les mer