Å være reklamekjøper er utvilsomt komplisert.
Annonsørene er samstemte. Det finnes ingen positive utviklingstrekk hva gjelder testing og måling av effekter. Tre av annonsørenes fem største utfordringer er knyttet til måling av effekt av markedsføringsinnsatsen.
Øyeblikksbildet vi ser i Den Store Annonsørrapporten i år ligner veldig på 2017 og 2018. Det er en grunn til at vi har kalt årets rapport «Fullt fart på stedet hvil». Annonsørenes utfordringer er i hovedsak like krevende og mange som tidligere.
Å si at det er «et helvete» (som vi faktisk sier i avsnittet «Rikets tilstand» i boka Effekt av The Power of One og ANFO) er kanskje å dra det vel langt, men å være reklamekjøper i dag er utvilsomt komplisert, sier ANFOs fagdirektør Håvard Rønnevig Bakken.
Integrasjon på tvers er også en lei nøtt for mange. Nærmere ni av ti annonsører synes integrasjon på tvers av kanaler og plattformer er utfordrende.
Videre er balansen mellom kortsiktighet og langsiktighet et tilbakevendende problemområde. 75 % av annonsørene sliter med å finne balansen.
Mer informasjon finner du i Den Store Annonsørrapporten.