Av Håvard Rønnevig Bakken – Fagdirektør i ANFO
Hvilke ord eller uttrykk blir viktige i 2020 og hvilke ord ble du mest lei av i 2019?
ANFO har gjennomført en undersøkelse blant 123 bransjefolk, deriblant 91 norske annonsører. Hensikten er å avdekke hvilke ord eller uttrykk som markedsførere selv er lei av å høre og som kanskje har fått ufortjent stor oppmerksomhet det siste året. I tillegg ønsket vi å finne ut av hvilke ord eller uttrykk som markedsførere mener vil bli viktige 2020.
To spørsmål er stilt og 5 svar på hvert spørsmål er mulig. (CAWI survey desember 2019)
- Hvilke buzzord er de mest overvurderte marketing buzzord i 2019, dvs. de du er mest lei av?
- Hvilke buzzord vil være de viktigste i 2020 – i vår bransje – slik du ser det?
– Vi tipper de fleste av oss har et elsk-hat-forhold til bransjens buzzord. Buzzord kan brukes til så mangt. Noen bruker vi med hermetegn i luften, noen for å imponere, noen for å markere avstand, noen for ikke å bli forstått, noen for å skape tilhørighet til stammen, noen rett og slett for å skjule kunnskapsløshet og andre med et lurt smil om munnen.
Buzzword backlash
Hvilke ord skal du passe deg for i 2020? Slitne ord etter overdrevet bruk. Ord som har fått ufortjent stor del av bransjebuzzen det siste året. Ord som kanskje har tappet sin kraft og aktualitet eller helt mistet sitt meningsinnhold.
Hvilke buzzord vil være de viktigste i 2020?
- I tillegg til omtalte bærekraft finner vi return-of-investment, relevant, brand identity, kundereise, marketing automation og transparens på toppen av bransjens viktigste ord.
- Disse ordene er med andre ord ikke noen døgnfluer, men er ord/uttrykk som også får stor betydning i 2020.
Buzz toppen. De viktigste
Hvilke buzzord vil være de viktigste i 2020 – i vår bransje – slik du ser det?
Buzz toppen – Mest overvurderte
Hvilke buzzord er de mest overvurderte marketing buzzord i 2019, dvs. de du er mest lei av?
Disse buzzordene er vi lei
Influencer marketing, bærekraft, Big data og GDPR er årets værstinger. På topp finner vi influencer marketing. 26% har plukket influencer marketing blant 44 ord og uttrykk. Like mange mener bærekraft er overvurdert.
Influencer marketing
- Ifølge Den Store Annonsørrapporten vil 28 % av annonsørene øke bruken av influencere i sin mediemix. Men ikke alle har like sterk tro på effekten; 44 % av annonsørene mener nemlig at bruk av influencere har liten markedsføringseffekt.
- Unilevers egen CMO, Keith Weed, har sagt følgende om utfordringene med influencer markedsføring:«The industry needed to take urgent action now to rebuild trust before it’s gone forever”.
- Er det slik at den eksplosive økningen i influencere har gjort at de har mistet sin opprinnelige verdi, nemlig autentisitet?
- Det er vel også en naturlig begrensning i hvor relevante, dype og verdifulle historier disse «internett-hviskerne» kan frembringe.
Bærekraft
- Funnene synes å bekrefte inntrykket at markedsførere i en viss grad har misbrukt bruken av bærekraft.
- Veldig mye har handlet om bærekraft i 2019.
- Greta Thunberg kikker oss over skulderen. Alt skal være bærekraftig.
- KLM ber kundene spørre seg selv om de kan ta toget i stedet for. Vi drikker bærekraftig kaffe og på WC finner vi selvfølgelig den bærekraftige håndsåpen Klar.
- Markedsførere kaster nærmest pil på FNs bærekraftsmål (https://kampanje.com/markedsforing/2019/11/–reklameskam/)
- Motstridende meninger. Men, overvurdert eller ikke, den grønne bølgen dabber ikke av med det første. Bærekraft ligger nemlig også øverst på listen over de ordene som man tror blir de viktige neste år. I Den Store Annonsørrapporten kan vi lese at syv av ti annonsører sier verdidrevet kommunikasjon bare blir viktigere og viktigere fremover.
GDPR
- Den Store Annonsørundersøkelsen fortalte oss at 50% av annonsørene tror GDPR vil øke tilliten til digital annonsering blant forbrukerne. Men sverdet er tveegget. Det er nemlig slik at vel så mange er bekymret for at de nye bestemmelsene svekker mulighetsrommet innenfor digital reklame, ifølge samme rapport.
Big Data
- Men markedsføreren sliter fortsatt; 67% synes det er utfordrende å utnytte egne data til å målrette markedsføringen ifølge den Store Annonsørrapporten. Annonsørenes forventninger til dataenes fortreffelighet og bruksområder er muligens noe overdimensjonert.
- Big Data er som «teenage sex» sa skeptikerne for noen år tilbake. Nå er nok tiden mer moden da teknologien som gjør at vi kan behandle de store datasettene er gjort mer tilgjengelige.
- Tenk dere også om en ekstra gang før dere kaster ut «disrupsjon» (24%) eller «digital transformasjon» (22%) i neste møte.
- Vi noterer oss ellers at det ferske forbruksskam allerede er inne på topp ti listen over bransjeutrykk vi er lei.
Buzzordene i ANFO Buzz Survey 2019:
- Omnichannel
- Insourcing
- Programmatisk
- Massepersonalisering
- Purpose
- Innholdsmarkedsføring
- Influencer marketing
- Chatbot
- Kunstig intelligens
- Forbruksskam
- People-based marketing
- Native
- Transparens
- Big data
- Ad-tech
- Direct-to-consumer
- Tingenes internett
- Disrupsjon
- Plattform
- Maskin læring
- Algoritme
- Micro-influencer marketing
- Clickability
- Kontekstuell
- Bærekraft
- Social commerce
- Marketing technology
- Brand activation
- Gamification
- Retargeting
- Brand identity
- Return-of-investment/ROI
- Marketing automation
- Data-drevet
- Holistisk
- GDPR
- Customer-Centric
- Growth hacking
- Relevant
- Geofencing marketing
- Fortjente media
- Integrert markedsføring
- Customer journey
- Digital transformasjon
Du kan også lese om rapporten i Kampanje HER
Foto: Getty Images