Grindr-saken setter nytt fokus på bl.a. cookies

Av Carsten Gunnarstorp – advokat i ANFO

Forbrukerrådet klager inn sjekkeappen Grindr til Datatilsynet for brudd på personvernlovgivningen. – Dagens løsning for reklame tåler ikke dagens lys og må opphøre, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Som det fremkommer, kjører Forbrukerrådet på mot Grindr-appen, https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/annonseindustrien-star-bak-omfattende-brudd-pa-personvernlovgivningen

Overskriften er interessant: «Annonseindustrien står bak omfattende og systematiske brudd på personvernlovgivningen…». Hovedansvaret for at apper som Grindr oppfyller personvernregelverket er et ansvar for eier av appen. Annonseindustriens ansvar er avledet og todelt.

Før det første, annonsørens finansiering av uakseptable aktører ved kjøp av data som ikke er innhentet på lovlig måte. Det er ikke nødvendig for ansvar at annonsøren får datasettet utlevert til seg, ansvar kan også oppstå dersom annonsøren er klar over at leverandøren bruker ulovlige data for å levere en tjeneste til annonsøren.

For det andre kan annonsøren komme i ansvar ved å invitere tredjeparter til å innhente personopplysninger via cookies (og andre identifikatorer) på annonsørens nettsted. Den andre varianten av ansvar er mer nærliggende enn den første.

Som ANFO tidligere har påpekt er det nå viktig at annonsørene gjør en ny vurdering av sin bruk av ad-tech industrien og cookies på eget nettsted. Man kan ikke lenger skjule seg bak at det er et annet regelverk i Norge og at nye krav først kommer etter at ePrivacy forordningen er innarbeidet i norsk rett, https://www.anfo.no/anfo-advokaten-cookies

…..

Disse temaene er også aktuelle på våre to kommende konferanser. Begge er gratis for ANFO-medlemmer:

DATADREVET og DIREKTE.  Dagkonferansen er for deg med interesse for datadrevet og direktemarkedsføring, og for de som aktivt bruker CRM-systemer som verktøy – enten i utgående markedsføring eller kundeservice.  

Påmelding 

LOV og RETT.  Her får du servert jus for markeds- og kommunikasjonsarbeid på en måte som er forståelig for folk flest – med fokus på praktiske problemstillinger og med mye eksempelbruk.

Påmelding 

Foto: Getty Images

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker