Har du lurt på hvor stort influencer marketing faktisk er? Det har vi også. Sammen med MBL og MBF fikk vi IRM til å estimere dette. Svaret er nok overraskende for mange. Faktum er at vi her har en kanal som har passert andre mer etablerte kanaler.
Influencer marketing består av to underkategorier: Influencer sponsorship og influencer advertising. Medieinvesteringer i influencer sponsorship i 2018 utgjorde 170 millioner kroner. Tilsvarende tall for influencer advertising var 67 millioner kroner. Sponsorship representerer dermed 72% av markedsføringen innen influencer marketing i 2018 og er også den delen som forventes å ha den høyeste veksten fremover.
Nesten 300 millioner i 2019
Investeringer i influencer marketing totalt i Norge utgjorde 237 millioner kroner i 2018. IRMs prognose indikerer at veksten vil fortsette, men vil avta litt etter hvert som industrien modnes. Influencer marketing forventes å nå 289 millioner kroner i 2019, noe som betyr at veksten fortsatt er over 20%.
Rapporten er tilgjengelig for våre medlemmer. Er du medlem er det bare å ta kontakt med vår medlemsansvarlige, Thomas Rønnerud. Er du ikke medlem men gjerne vil bli det gjør du akkurat det samme. Thomas treffer du på thomas@anfo.no
Les også om rapporten på Kampanje.no HER
Foto: Getty Images