Ny rapport fra ANFO: Oppgang for influencer marketing

Har du lurt på hvor stort influencer marketing faktisk er? Det har vi også. Sammen med MBL og MBF fikk vi IRM til å estimere dette. Svaret er nok overraskende for mange. Faktum er at vi her har en kanal som har passert andre mer etablerte kanaler.

Influencer marketing består av to underkategorier: Influencer sponsorship og influencer advertising. Medieinvesteringer i influencer sponsorship i 2018 utgjorde 170 millioner kroner. Tilsvarende tall for influencer advertising var 67 millioner kroner. Sponsorship representerer dermed 72% av markedsføringen innen influencer marketing i 2018 og er også den delen som forventes å ha den høyeste veksten fremover.

Nesten 300 millioner i 2019

Investeringer i influencer marketing totalt i Norge utgjorde 237 millioner kroner i 2018. IRMs prognose indikerer at veksten vil fortsette, men vil avta litt etter hvert som industrien modnes. Influencer marketing forventes å nå 289 millioner kroner i 2019, noe som betyr at veksten fortsatt er over 20%.

Rapporten er tilgjengelig for våre medlemmer. Er du medlem er det bare å ta kontakt med vår medlemsansvarlige, Thomas Rønnerud. Er du ikke medlem men gjerne vil bli det gjør du akkurat det samme. Thomas treffer du på thomas@anfo.no

Les også om rapporten på Kampanje.no HER 

Foto: Getty Images

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker