Av Håvard Rønnevig Bakken – Fagdirektør i ANFO
Etter at ANFO fremmet funn som viste manglende transparens i den digitale verdikjeden og manglende åpenhet om inntjening hos mediebyråene, har debattene og meningsytringene vært mange.
Det stoppet ikke der, i Den Store Annonsørrapporten så vi også utfordringer rundt viewability, adfraud, brand safety, ad blocking, manglende tredjepartsmålinger og personvern. Dette resulterte i at ANFO stilte spørsmålet om vi alle er på feil spor i den digitale annonseøkonomien:
– Digitale utfordringer i bøtter og spann
– Vi stamper i det samme digitale uføret…
From an advertiser perspective, there remain concerns around transparency, viewability, brand safety, ad fraud and other issues.
We also have concerns around data access and the withdrawal of third party measurement systems, critical for us to invest with confidence.
World Federation of Advertisers; Global Media Charter
Vi har lagt ned en betydelig innsats i å fremme annonsørenes bekymringer som har fremkommet i våre undersøkelser. Hvordan er situasjonen nå? Det kan du lese om i Den Store Annonsørrapportens kapittel 5.
Resultatene fra undersøkelsen kan brukes fritt ved å angi DEN STORE ANNONSØRRAPPORTEN 2019 © ANFO som kilde.
De tidligere delene i årets rapport kan du også se nærmere på her:
Foto: Getty Images