Av Håvard Rønnevig Bakken, Fagdirektør i ANFO
Annonsørene har uttalt seg om norske og utenlandske medier. Google og Facebook sin sterke utvikling ses på som negativt.
Klar tale fra annonsørene i siste utgaven av Den store annonsørrapporten 2019. Det kan synes som om Annonsør-Norge for alvor har fått øynene opp for de uheldige sidene ved at «Tech Titans» stikker av med en stadig større del av reklamepotten. Men hva skal annonsørene gjøre? Fornuftsekteskapet, annonsørene har til dels blitt avhengige av Google og Facebook, består nok fremover med mindre noe riktig store kriser oppstår.
Støtten til norske medier øker ytterligere
Dette er en faktisk en markant økning siden 2018. Noe har skjedd. Har annonsørene våknet for alvor?
- 81 % av norske annonsører har «betydelig større tillit til kvaliteten på eksponering i norske medier enn i utenlandske».
- 86 % av norske annonsører støtter utsagnet «for oss som annonsør er det viktig at norske medier har en positiv utvikling»
Annonsørene ønsker en sterkere konkurranse velkommen
- 63 % er bekymret for Google sin dominante posisjon
- 66 % er bekymret for Facebook sin dominante posisjon
- Kun 17 % ser på Google og Facebook sin sterke utvikling som en fordel for annonsørene
Vil du vite mer om annonsørenes holdninger til norske og utenlandske medier? Les hele kapittel 6 HER
Resultatene fra undersøkelsen kan brukes fritt ved å angi DEN STORE ANNONSØRRAPPORTEN 2019 © ANFO som kilde.
De tidligere delene i rapporten kan du se nærmere på her: