Å skape en vellykket in-house satsning krever endringsledelse og en genuin åpenhet for forandring.
Flere og flere norske annonsører velger å gjøre mer av markedsføringen selv, fremfor å sette bort arbeidet til byråer og konsulenter.
Bør du satse på in-housing, eksternt byrå eller begge deler? Det er noe vi håper å kunne gi svar på under dagens webinar.
Har annonsørene funnet balansen mellom in-housing og ekstern hjelp?
ANFO Insight er en sentral del av ANFOs satsning for å skaffe til veie viten og kunnskap om utviklingstrekk og trender innen norsk markedsføringsbransje.
Det gjelder også temaet insourcing versus outsourcing.
Håvard vil dele tall og innsikt fra ulike undersøkelser blant norske annonsører og vil til slutt peke på fordeler og utfordringer ved insourcing.
– Håvard Kvernaas Bakken, Fagdirektør i ANFO
Hvor bør du starte når du skal vurdere in-housing?
Det er mange valg du som bedrift må ta når du skal vurdere å gjøre mer selv. Hva du driver med, hvor du skal, hvor viktig er digitale kanaler for virksomheten?
I dette foredraget presenteres de sentrale områdene du må vurdere før du eventuelt in-houser.
– Thomas Straw, konsulent i Caulis
In-housing – en investering i egen merkevare
Coop har som mål å kommunisere relevant og attraktivt innhold til kundene når de trenger det i de kanalene kundene er. Det høres kanskje enkelt ut, men i virkeligheten er det et hårete mål som krever endring av tradisjonelle arbeidsmetoder i markedsavdelingen, og investering i kritisk kompetanse in-house. Med vår fyldige base med data og innsikt om medeierne våre og teknologi på plass er vi klare til å ta neste steg i prosessen i å bygge sterke merkevarer i Coop som engasjerer kundene gjennom hele kundereisen.
– Ingrid Amundsen, Markedsdirektør i Coop
Det nye buzzordet bør vel kanskje være rightsourcing?
Rightsourcing er kort og godt hvordan utnytte både interne og eksterne ressurser optimalt. Men før man dykker ned i prosessen med inhousing, kan det være greit med både et perspektiv på «trenden» og ikke minst hva som bør reflekteres over for å lykkes. Så stiller du bedre rustet for nåværende og fremtidig landskap.
– Thomas Johansen, Digital Director i PHD Norway
Ja takk begge deler
For 3 år siden startet vi å bygge opp vårt in-housemiljø, med fokus på spisskompetanse på fagområder vi mener er viktig å ha in-house. Dette er roller vi mener er viktig for å sikre forankring internt, fremdrift, samt være gode sparringspartnere for viktige samarbeidspartnere.
Her vil vi dele litt av de erfaringene vi har gjort oss så langt, og ikke minst hvorfor vi mener det er viktig å tenke ja takk, begge deler!
– Kim G. Motrøen, Head of Marketing Operations i Møller Mobility Group
Reklamebyrå: Hjelp på veien eller i veien?
En markedsføringsverden i rask endring byr på mange nye muligheter, og annonsører må navigere blant stadig flere virkemidler og verktøy. Noen nye og noen gamle.
Er det sånn at reklamebyråer fortsatt har en rolle i den nye helheten, og hva er deres egentlige bidrag?
Simen Hanssen, Strategic Planner i Anorak – The North Alliance
Nicklas Bohman, Head of Strategy & Planning i Anorak – The North Alliance
Send oss dine beste case på godt kundeservice- og salgsarbeid!
Har du vurdert å ta markedsføringen inhouse?
Vi har ansatt ny Salgssjef; Medlem og partnere.
ANFO ANNONSØRFORENINGEN
Besøksadresse:
Telegrafen, Kongens gate 21, Oslo
Postadresse:
Postboks 557 Sentrum, 0105 Oslo
Org nr 971 435 798
Telefon: +47 99 33 20 00
E-post: anfo@anfo.no
ANFO er en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere. Vi liker å si at vi er markedsførerens beste venn og hjelper med stort og smått en markedsfører er opptatt av. Vårt mål er til enhver tid å bidra til å skape de beste rammevilkår for organisasjoner og bedrifter som ønsker å markedsføre produkter, tjenester og synspunkter. Vi arbeider systematisk og målrettet for å påvirke reklame- og mediemarkedet og myndighetene på vegne av våre medlemmer, som er store og små bedrifter i de fleste bransjer.