ANFO_Effekt_2021_Annonsorer_2

ANFO Effekt; Norges mest effektive annonsører

Øverst på listen troner DNB, Orkla, Mills, McDonalds, Vipps, Lerum, finn.no og Q-meieriene.

ANFO Effekt har engasjert hele bransjen siden 2012. Antall effekt-caser i basen er nå godt over 1000. Disse viser alle at markedsføring kan gjøre en betydelig forskjell for bedrifter og merkevarer. 

Effekt-konkurransens medaljeoversikt viser de annonsørene som har vært flest ganger på prispallen i konkurransen sin 9-årige historie.

80% av annonsørene: Utfordrende å måle effekt

Effektdokumentasjon er fortsatt en gordisk knute kan vi lese i Den Store Annonsørrapporten:  

  • 8 av 10 annonsører synes det er utfordrende å måle effekter på tvers.
  • 7 av 10 synes det er utfordrende å sikre kontinuerlig læring av aktiviteter.
  • 7 av 10 synes det utfordrende å vite hvilke av de nye virkemidlene som er effektive.

Listen under viser at enkelte markedsavdelinger setter effektdokumentasjon høyere på agendaen enn andre.

Med inspirasjon fra poengutregning fra olympiske leker har vi gitt gull 5 poeng, sølv 3 poeng, bronse 2 poeng og diplom 1 poeng. Videre gir Grand Prix 6 poeng og Kantar Innsiktspris 4 poeng.

Les også om De mest effektive mediebyråene og De mest effektive reklame- og PR byråene

På denne topplisten er de gledelig å se at de aller fleste bransjer er representert; bank og finans, reiseliv, dagligvarer, Telecom, hjelpeorganisasjoner og elektronikk.

Mestvinnende annonsør gjennom tidene

Slår vi sammen de ulike Orkla selskapene er det faktisk de som er de mestvinnende gjennom tidene. Vi spurte Torbjørn Furu Krogstad, tidligere jurygeneral i ANFO Effekt og Digital Marketing Manager i Orkla, hva som er Orklas suksessoppskrift:

«Kommunikasjon som skaper endring, starter gjerne med en «skjult» innsikt. Kreativitet som spinner ut fra noe målgruppen tenker, men kanskje ikke har sagt med ord. Orkla lever av innsikt for å skape både produkter og kommunikasjon som treffer folks hjerter. Når man først har fått folks oppmerksomhet, må du også være relevant på viktigere drivere for valg. Lykkes du med kombinasjonen, kan det skape kommunikasjon som flytter markedsandeler»

Hva skaper egentlig effekt?

Både System 1 Group, Nielsen Media, Data2Deciction, Ritson og Field & Binet med flere understreker i sine forskningsprosjekter at kreativitet og det emosjonelle i mange sammenhenger er den aller viktigste driveren for effekt.

Se ANFOs eget effektforedrag og hva som skaper effekt HER

I en ANFO Effekt case skal målsettingen være klart definert og effekten målt i henhold til dette. Det er ingen krav til spesifikke virkemidler. En god case kan sette søkelys på ett eller flere virkemidler, eksempelvis event, sosial media, PR, massekommunikasjon, design, pris og distribusjon. Det viktige er ikke mediekanal eller kommunikasjonsdisiplin, men evnen til å dokumentere en klar og beviselig sammenheng mellom innsats og effekt.

Avslutningsvis er det verdt å minne om følgende; det vil som regel være over tid være en sammenheng mellom antall innsendte case og antall utmerkelser, men for å vinne må man delta! Lykke til! 

Delta i ANFO Effekt 2021!

Send inn før 7. januar.

Del dette innlegget: