ANFO Effekt medaljeoversikt viser de reklame- og PR byråer som har vunnet flest effekt-priser i ANFO Effekt sin 9-årige historie. Med inspirasjon fra poengutregning fra olympiske leker har vi gitt gull 5 poeng, sølv 3 poeng, bronse 2 poeng og diplom 1 poeng. Videre gir Grand Prix 6 poeng og Kantar Innsiktspris 4 poeng.
Effektmåling er krevende
Effektdokumentasjon er fortsatt en gordisk knute kan vi lese i Den Store Annonsørrapporten. 8 av 10 annonsører synes det er utfordrende å måle effekter på tvers. 7 av 10 synes det er utfordrende å sikre kontinuerlig læring av aktiviteter. 7 av 10 synes det utfordrende å vite hvilke av de nye virkemidlene som er effektive.
Denne adelskalenderen viser at noen byråmiljøer jobber mer iherdig enn andre med å løse opp denne knuten. Les også om de mest effektive mediebyråene HER
Er ikke reklamebyråene mest opptatt av å vinne kreative priser da?
Sindre Beyer i TRY Råd sier følgende da vi forteller om den soleklare 1. plassen på denne gjeve listen:
«TRY-huset tror at kreative ideer også er den meste effektfulle kommunikasjonen for merkevarer og bedrifter. Prisene i ANFO-effekt bekrefter kreativitet og effekt ikke er en motsetning, men i mange tilfeller forutsetninger for å lykkes med god kommunikasjon og markedsføring»
Både System 1 Group, Nielsen Media, Data2Decisions, Ritson og Field & Binet med flere understreker i sine forskningsprosjekter at kreativitet i mange sammenhenger er den aller viktigste driveren for effekt. Se ANFOs eget effektforedrag og hva som skaper effekt HER. Nå skal det nevnes at TRY er «fus i alt». «Beste byrå» 19 år på rad, Gullblyantens store vinner år etter år og alt i alt det klart mest ressurssterke byrået.
Vi spurte også sjefen i POL, Therese Becke, om hva hun mener er grunnen til at POL har hevdet seg så sterkt i ANFO Effekt:
«Vi er stolte over at vi i løpet av Pol sin relativt korte historie har klart å hevde oss så godt i en så viktig konkurranse som ANFO Effekt. Dette er først og fremst et resultat av den sterke kreative kulturen og ambisjonene til alle de dyktige kollegaene i Pol som hver eneste dag jobber for å skape kommunikasjon som folk må ta stilling til og som gir god effekt for våre kunder, men også våre kunder som gir oss nødvendig handlingsrom og tillit. Vi har selvsagt ambisjoner om å hevde oss enda mer fremover, og fortsetter å utfordre våre kunder og oss selv på å skape stadig sterkere og mer effektfull kommunikasjon».
Avslutningsvis er det verdt å minne om følgende; det vil som regel over tid være en sammenheng mellom antall innsendte caser og antall utmerkelser, men for å vinne må man også delta!
Lykke til! Husk frist: 7. januar.