DSAD er vi tilbake i klassisk, men likevel justert form. I tillegg til å være en faglig konferanse av høy kvalitet er konferansen også kjent som en av bransjens viktigste møteplasser.
Programmet er som vanlig en kombinasjon av faglig tyngde, inspirasjon og caser fra aktører andre kan lære av, og bli inspirert av. Som vanlig presenteres de ferske tall fra den årlige undersøkelsen «Den Store Annonsørrapporten» – bransjens absolutt mest anerkjente faktagrunnlag.
Eventsponsor:
09:00 – 09:05 Velkommen
Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO
09:05 – 09:35 Contagious Creativity
If you want to see the best advertising in the world – before it turns up in the awards shortlists – you need the Contagious Creativity briefing. This eclectic line-up of campaigns is hand-picked by the Contagious team for solving common challenges in uncommon, effective ways. Drawing from our unparalleled collection of case studies, this session includes examples from a broad range of categories, budgets and markets. We’ll walk you through the mechanics of each piece of work, digging into why it works and the impact it had. Prepare to be inspired, stimulated, and also… jealous.
Katrina Dodd, Editor at Large at Contagious
09:35 – 09:55 Relevant teknologi = konsistent branding
Markedsføring i dag er egentlig mange disipliner og fagfelt. Ikke minst skal man være god teknologisk. Som avdeling dekker man bredt og det er krevende å være like oppdatert på alt. Vi snakker gjerne om personvern og GDPR, cookiedød, plattformenes dominans, programmatisk annonsering, effektmålinger, bærekraft og mye mer. Men det er et tema vi dessverre ofte glemmer: Det å være konsekvent konsistent i merkevarebyggingen. I dette innlegget belyser Lise hvordan en Brand Asset Management løsning løser denne utfordringen og gjør denne oppgaven latterlig enkel.
Lise Tangen Hansen er i dag CXO i teknologiselskapet Papirfly Group.
09:55 – 10:10 Årets foredragsholder for 2022
Hvem er det som har vært best i vårt siste konferanseår? Regjerende mester er Vebjørn Søndersrød fra Advokatfirmaet Ræder. Listen over tidligere vinnere finner du her.
10:10 – 10:40 Pause
10:40 – 10:55 Skråblikk på bransjen
Marius Thorkildsen er komiker og spaltist. Ukentlig har han en ganske så spot on kommentar på hva som skjer i bransjen i sin faste spalte hos M24. Det kan Marius gjøre med så høy kvalitet og troverdighet fordi han jo egentlig er akkurat som oss. Og en av oss. Marius har tidligere jobbet i PR-Operatørene, Carat og Aftenposten/Schibsted. Fra Schibsted har han forresten fortsatt permisjon for å teste ut sin aller morsomste side på Stand Up scenen. Vi gleder oss til å høre Marius harselere med oss og bransjen vår. Om ikke det akkurat er satire så er det definitivt meget høyverdig ironi.
10:55 – 11:25 Purpose is failing, how great brands win by putting people in charge
Most companies today are firmly on the social and environmental issues bandwagon like bees around a honey pot from oceans plastic to diversity. People are increasingly distrustful towards these efforts viewed as cheap marketing stunts meant to wow people into buying more. “Try to fly like a superman, and you will come down like a tin of soup.”
Internationally recognised purpose pioneer Thomas Kolster takes a hatchet to his earlier beliefs and warns brands and leaders to stop putting themselves first when it comes to purpose. Drawing on top-line marketing case studies (June 2022) and in-depth interviews, Kolster demonstrates how people are truly motivated to act when they’re in charge of their own life and happiness. ‘Who can you help me become?’ is the one essential question you need to be asking and acting on to chart a new course for your organisation, changing behaviours at scale and unlocking sustainable growth that benefits all.
Thomas Kolster fra Goodvertising. Thomas is a globally recognized keynote speaker and author.
11:25 – 11:45 Hvorfor dine budsjetter ikke nødvendigvis bidrar til langsiktig vekst
B2B markedsføring er en krevende disiplin. Veien til beslutning er ofte både tidkrevende og kompleks. Mange markedsførere har et kontinuerlig press på å levere kortsiktige resultater og måler aktivitetene deretter. Dette er et dilemma. Resultatet er at markedsføringsbudsjettene og aktivitetene ikke bidrar til nødvendig langsiktig vekst. Da bidrar heller ikke markedsføringen til å møte de forventningene som selskapet, eiere og investorer har. I dette innlegget belyses risikofaktorer i lys av dette. Du får også med deg 3 konkrete tips som vil hjelpe B2B markedsførerne til bedre diskusjoner og argumentasjonsrekker internt.
Tina Rødahl er Vice President LinkedIn Partnership EMEA at LinkedIn | AdColony Scandinavia.
11:45 – 12:00 Vil du bli TV-millionær?
Foreningen Tenk-TV inviterer til quiz om TV og TV-reklame, med muligheten for å vinne nok 500 000i TV-reklame på TV2, Discovery og Nent sine kanaler. Her er det bare å være godt opplest på TV faglige spørsmål og rett og slett gå for seier. Bedre odds enn dette for å vinne en premie som dette finner du ikke.
Konkurransen er denne gang kun for årets publikum på DSAD og premien tas i årets siste uke etter nærmere avtale.
Vi er på annonsørenes høytidsdag. Da er det riktig at premien tilfaller en annonsør. Om dagens vinner er et byrå eller annen annonsørforbindelse brukes gevinsten på en av dine kunder. Det må jo i såfall kalles god kundepleie.
12:00 – 13:00 Lunsj
13:00-13:20 Google: Stor vennligsinnet kjempe, eller en alvorlig trussel for bransjen?
Alle har et forhold til Google og alle mener noe om Google. Det er prisen å betale når man er så stor, dominerende og suksessfull som Google har blitt. Også i Norge har debatten gått. Ikke minst har ANFO vært relativt tydelig på hva vi mener om Google og det vi opplever som manglende tredjepartsmålinger. Vi mener Google måler seg selv og retter sine egne bøker. Google mener de er godt innenfor. Andre tar gjerne enda hardere i enn ANFO med sin kritikk av giganten. At selskapet har lykkes er uomtvistelig. At de gjør mye godt er også veldig sant. Googles Norgessjef, Tine Austvoll Jensen, kommer for å fremholde sine argumenter mot kritikerne.
Tine Austvoll Jensen er Country Director for Google i Norge.
13:20 – 13:50 Den Store Annonsørrapporten (DSAR)
ANFO sin store årlige studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere referer hyppig til denne undersøkelsen. Ikke minst har det de siste årene vært en ganske heftig debatt knyttet til en del digitale utfordringer og funn knyttet til relasjonen og tillitten mellom annonsør og mediebyrå. At denne undersøkelsen ventes på med spenning hvert eneste år er helt sikkert.
Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO
13:50 – 14:10 Fakta er presentert. Hva nå annonsører?
I lys av ANFO sin helt ferske annonsørapport (DSAR) vil Kapero belyse og aktualisere våre største utfordringer ved hjelp av reelle og relevante kundecase. Kaj Johansson og Peter Lundberg i Kapero staker ut en riktigere kurs og gir deg løsninger på både utfordringer og dilemmaer.
Kaj og Peter har i en årrekke jobbet med de største merkevarene i Norden og Europa. I dag vil de gå igjennom kundecase og utfordringer knyttet til; «merkevarebygging eller kortsiktig kjøpsutløsende», «inhousing eller outsourcing» og «innholdsmarkedsføring eller betalte media».
Kaj Johansson og Peter Lundberg er begge gründere av Kapero og jobber med blant andre Ikea, H&M, Telia, Oatly, Aller Media, ICA, Swedbank, TV4 og Arla.
Avslutning og oppsummering
Torsdag 5. desember var det høytidsstemning på Oslo Plaza.
Våre ungdommer fortjener å bli behandlet som nesten-voksne og ikke som småbarn.
Hør mer om mål og ambisjoner til nylanserte Spenn. Sikre deg en billett i dag!
I reklame- og kommunikasjonsbransjen ser vi stadig at AI-teknologi blir syndebukken når noe ikke går som planlagt. Dårlige bilder? AI sin feil. Lite engasjerende innhold?
ANFO ANNONSØRFORENINGEN
Besøksadresse:
Telegrafen, Kongens gate 21, Oslo
Postadresse:
Postboks 557 Sentrum, 0105 Oslo
Org nr 971 435 798
Telefon: +47 99 33 20 00
E-post: anfo@anfo.no
ANFO er en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere. Vi liker å si at vi er markedsførerens beste venn og hjelper med stort og smått en markedsfører er opptatt av. Vårt mål er til enhver tid å bidra til å skape de beste rammevilkår for organisasjoner og bedrifter som ønsker å markedsføre produkter, tjenester og synspunkter. Vi arbeider systematisk og målrettet for å påvirke reklame- og mediemarkedet og myndighetene på vegne av våre medlemmer, som er store og små bedrifter i de fleste bransjer.