AretsBirokter_ANFOEffekt

Det finnes hederspriser og det finnes Årets birøkter!

ANFO Effekt har i sine ti år befestet sin posisjon som en av vår bransjes viktigste konkurranser. Ganske naturlig egentlig. Det handler jo om en konkurranse hvor man konkurrerer i effektiv kommunikasjon. Om å få mest mulig igjen for ganske store investeringer.

Vi har nylig publisert adelskalendere for henholdsvis annonsører og byråer

Vi vet at de mest effektive annonsørene er DNB, Orkla, Mills, McDonalds, Vipps, Lærum, Finn.no og Q- Meieriene. Ser vi litt stort på det er nok Orkla mestvinnende med sine mange brands. Men per i dag er det likevel DNB som tydeligst står frem som den som har prestert best over disse årene.

På byråsiden kjenner vi gjerne igjen byråforbindelsen til de nevnte annonsørene. Her dominerer TRY foran Pol, DDB Nord, Morgenstern, Atyp, McCann, Los &Co, Per Høj, Anorak, Kitchen og Trigger. Blant mediebyråene er det OMD, Vizeum (nå iProspect), Red Dentsu X, Mediacom, Carat, Starcom, Mindshare, PHD, IUM og Atyp som topper listen. En ganske bra spredning blant de store globale konsernene med både Dentsu, WPP/GroupM og OMD/PHD solid representert.

Det finnes en annen pris under ANFO Effekt som mange ønsker seg

Hedersprisen Årets Birøkter! ANFO Effekt statuetten er som dere vet en bie! Fra våre statutter kan vi lese: Hedersprisen Årets Birøkter kan tildeles en person eller virksomhet som har vært en ekstraordinær bidragsyter til bransjens faglige utvikling generelt, og til ANFO Effekt spesielt. Over flere år.

Prisen Årets Birøkter har vi hatt med helt fra starten, men i disse ni årene har den blitt delt ut kun fire ganger. Prisen henger som sagt usedvanlig høyt.

  • Prisen ble første gang delt ut til Svein Larsen fra daværende Futatsu, nå Atyp. For en utrettelig kamp for effektiv kommunikasjon i mange år. 
  • Neste gang til Torstein Rafgård i OMD. Lederen i et byrå som har dominert vinnerlistene I ANFO Effekt siden starten. Torstein er kanskje den fremste ambassadøren for ANFO Effekt. Skal man vinne må man konkurrere! 
  • Tredje gang til Espen Haugen og Anders Erikson fra Kitchen. Gutta bak Effektboken. Begge disse jobber i dag i Los & Co/Oceans og er fortsatt like opptatt av effekt.
  • Siste gang hedersprisen Årets Birøkter ble delt ut var i februar 2020. Da var det DNB sin markedsavdeling som vant. Etter å ha vært på vinnerlistene vært eneste år siden starten av ANFO Effekt. Og ikke minst for at de har inspirert, begeistret og sjarmert oss i alle disse årene. I en kategori som tidligere gjerne ble sett på som ganske kjedelig.
Blir det en Årets Birøkter for 2021?

Da er det store spørsmålet om det blir delt ut en pris til Årets Birøkter når vi skal ha årets prisutdeling for ANFO Effekt prisutdeling den 17.mars. Og hvem kan det i så fall være som fortjener en slik heder?

Følg med! Dette får vi, om juryen vil, kanskje svar på om ikke altfor lenge. 

Del dette innlegget: