ANFO Effekt kick-off 2023

21. november 2023

09:00 - 11:30

👉  VELG FOREDRAGET DU VIL SE ØVERST I VENSTRE HJØRNE

 

Effekt kick-off er startskuddet for ANFO Effekt 2023 som tradisjonen tro ender opp med prisutdeling og festmiddag i mars 2024.

La deg inspirere av foredragsholdere som gir deg tipsene du trenger for å hevde deg i årets ANFO Effekt.  Annonsører og byråer vil presentere noen av de beste og mest lærerike casene fra fjorårets konkurranse.

I tillegg vil du få med deg lærerike effekt bidrag fra flere eksperter innen fagfeltet.

Enten du planlegger å skrive ett eller flere case eller bare er opptatt av å lære mer om effekt – få med deg årets Effekt kick-off!

 

 

EVENTSPONSOR:

 

Samarbeidspartnere

Om foredragene

Program

09:00 – 09:10

Velkommen

Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO

 

09:10 – 09:25

Casene som imponerer – Hvordan velger juryen de beste casene?

Majid Malik, Senior Solution Manager & Sales Developer i Dun & Bradstreet

Hvert år konkurrerer hundrevis av effektcaser for å vinne i sine respektive kategorier. Vi dykker dypere inn i juryens arbeid med å evaluere casene og hva som skal til for å begeistre ANFO Effekt-juryen.

 

09:25 – 09:45

Hvordan Somersby lanserte «Cocktails» som et nytt subbrand og økte sin relevans

Ida Helen Davidsen, Brand Manager i Ringnes

Årets vinner av Kantar innsiktspris 2023, hadde opplevd stagnasjon i markedet og var kun nummer tre i markedet i sin kategori. Til tross for en sterk volumvekst i kategorien hadde ikke merkevaren hengt helt med i svingene og utviklingen i volumandel var negativ. Noe måtte gjøres for å øke relevansen av merkevaren – og gjøre det unikt og attraktivt igjen. Medisinen var i første omgang å investere mye i innsiktarbeidet for å forstå kategorien bedre og finne strategiske mulighetsrom. Her har man benyttet både kvalitative studier og avanserte teknikker for kvantifisering av ulike behov, brukssituasjoner og ønskede produktegenskaper i de ulike situasjonene.

Man har også brukt mye tid på forbrukerinnsikt for å optimalisere smak og emballasje for å treffe målgruppen man har siktet seg mot. Innsiktsarbeidet i forkant av produktutviklingen var svært imponerende og resultatene i form av verdi- og volumandeler samt lønnsomhet viser at investeringen i innsikten har båret frukter.

 

09:45 – 10:05

Effekt hviler aldri

Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO

Sebastian Haarbye, analytiker i ANFO

Vi er begeistret for å gi dere en oppdatering på «ANFO Effektprosjektet».  Dette prosjektet tar for seg en grundig analyse av 1200 unike markedsføringscase fra store og små, norske merkevarer. Vårt mål er å avdekke hva som faktisk driver effektiv kommunikasjon. Vi vil vise hvor langt vi er kommet i dette møysommelige arbeidet, og vise hvilke planer vi har fremover.

 

10:05 -10:25 Pause

 

10:25 – 10:45

Rebil – Motorveien til Norges største bruktbilforhandler

Tim Nilo, Partner i Askeladden & Co

Petter Eilertsen, Marketing Manager i Askeladden & Co

Gull på første forsøk! Vinneren i kategorien NY -2023 leverer på alle punkter. De viser til god innsikt og markedsforståelse og leverer en smart kommunikasjonsstrategi med fokus på å etablere gjenkjennelighet og bygge oppunder verdiforslaget. Vinneren har utarbeidet en mediestrategi med tydelige oppgaver og KPIer for hver kanal gjennom kundereisen, og viser til solide resultater. Vinneren har skapt en helt ny virksomhet i et marked tettpakket av etablerte konkurrenter. Til tross for små budsjetter, har de på kort tid klart å bli en ledende aktør i bransjen! DET er effekt det!

 

10:45 – 11:20

Creative Effectiveness in the Age of AI

Duncan Southgate, Senior Director, Global Creative i Kantar

There has never been more evidence about the short and long-term importance of creative quality in driving sales and building brands.

But how do you maintain creative standards in a world of media fragmentation and an ever-expanding number of creative assets?

How can your ads break through the clutter and capture attention?

How can you harness the power of AI to improve creativity at scale?

How do you ensure your pursuit of creativity is focussed on business results rather than industry awards?

How do you build the capability, culture, partnerships and processes to let creativity thrive?

How is Generative AI changing the creative development process?

This presentation will share evidence and case studies based on Kantar’s industry-leading creative effectiveness databases. It will feature examples of effective ads and campaigns from major companies, including ads developed and assessed using the latest AI techniques.

Nytt fra ANFO

Ny frist!

Høsten er en hektisk tid for de fleste av oss – også de som skriver case. Derfor utsetter vi fristen for innsending av case i

Les mer »