Det er sommer og vi i ANFO vil benytte anledningen til å ønske alle våre medlemmer og gode venner i bransjen en strålende sommer. Eller fortsatt god sommer for å være helt presis. Det skal jo godt gjøres å klage på den våren og sommeren vi har hatt hittil.

Det har vært et spennende og hektisk halvår. Globalt og geopolitisk er vi i en merkelig situasjon. Vi er alle påvirket av det som skjer i verden og prøver hver på vår måte å finne former og roller som best passer til denne situasjonen. I ANFO har det vært hektisk aktivitet fra tidlig januar og helt frem til nå.
I ANFO er vi opptatt av å levere støtte og tjenester rundt det du som annonsør er opptatt av, og eventuelt lurer på. Både vi og dere har et bredt interessefelt. Vi er opptatt av AI, vi liker kreativ reklame og vi heier på norske redaktørstyrte media. Og selvsagt mye annet.
Vår aller viktigste prioritet vil mest sannsynlig alltid, og for de aller fleste av oss, være å maksimere effekten av de markedsinvesteringene vi gjør. Rett og slett å få mest mulig igjen for våre alltid begrensede budsjetter. Dette bekreftes i alle våre undersøkelser. WFA, altså vår globale overbygning, har tall for dette tilbake til 1953. Effekt har vært på topp på markedsførerens prioriteringsliste siden da!

Derfor er vi veldig opptatt av ANFO Effekt og derfor legger vi også ned så mye ressurser i vårt Effekt prosjekt. Vi har over 1300 caser i basen, presumtivt det beste og mest effektive som er gjort de siste 13 årene. Her sitter vi på unik innsikt. Det er jo beviselig noen tilnærminger som fungerer bedre enn andre.
I disse dager er vi ute med Effektprosjektet sin helt ferske delanalyse: En analyse av alle de innsendte casene for 2024. Om ikke veldig lenge kommer en analyse av Vekstkategorien siden start. Tidligere i år lanserte vi et delprosjekt på Bærekraftkommunikasjon. Med effektfanen hevet, leverer ANFO løpende innsikt fra en helt unik database!
Les mer her.
Sterke merkevarer er effektivt
Vi har parallelt med dette, sammen med våre venner i MBL (som organiserer mediebransjen) og det svenske konsulentfirmaet Kapero nylig satt i gang et større prosjekt hvor målet er å komme ytterligere under panseret på våre digitale investeringer. I Norge er over 70% av annonsemarkedet digitalt. Det knyttes en del usikkerhet til store deler av disse investeringene. Hypotesen er at noen aktører får for stor del av æren for resultatene som skapes, enn hva som faktisk er riktig og fortjent. Ikke minst er det slik at verdien av sterke merkevarer reflekteres i for liten grad. Målet er å gi et mer nyansert bilde av hva som faktisk skaper verdi i den enkelte situasjon. Altså hva er det som er mest effektivt for kunden?
I løpet av høsten vil dette prosjektet være ferdig. Og mest sannsynlig har den svarene på veldig mye av det du har lurt på rundt dine digitale investeringer. Og ikke minst hvorfor det er viktig å bygge sterke merkevarer.
Takk til alle dere der ute for inspirasjon, engasjement og gode diskusjoner. Vi ses i august. Nyladet, og full av energi som gir oss god, og nødvendig, fart, inn i en travel høstsesjon.
Og sist, men forhåpentligvis også litt viktig. Vil du ha et lesetips for sommeren? Et lesetips som ikke er krim? Prøv boken Jævla Menn av den svenske forfatteren Andrev Valden. Jeg lo litt nesten på hver eneste side!
God sommer ☀️