Det er et svært vanskelig valg all den tid vi snakker 12 års historie og over 1300 case. Ingen av jurymedlemmene har lest alle disse casene, og det er som kjent enklere å minnes de siste årene enn 10 år tilbake i tid. Top-of-mind vil også gjelde her, som i mange andre lett uhøytidelige kåringer. La oss se bort fra mulige metodiske skjevheter og skride til verket folkens.
Hvilken annonsør blir nevnt hyppigst?
Svaret er McDonald’s. 41 % (utvalg 42 jurymedlemmer) nevner ett case fra McDonald’s. Kanskje ikke så overraskende. McDonald’s troner også øverst på medaljeoversikten, med totalt 5 gull, 4 sølv og 1 bronse. I tillegg kan de smykke seg med to Grand Prix-priser.
Det er fjorårets vinner i Vekst-kategorien, caset Fra 10 år med vekst til 4 år med eksplosiv McVekst, med samarbeidspartnerne OMD, Nord DDB og Wergeland Apenes, som blir nevnt flest ganger av de ulike McDonald’s casene.

Juryen brukte disse ordene om tidenes beste case under fjorårets prisutdeling: Årets gullvinner i kategorien Vekst leverte et bunnsolid case. De viser til fremragende forretningsresultater over tid og er flinke til å isolere effektene av markedsarbeidet. Caset er godt dokumentert med grundig innsikt, og viser god markedsforståelse. Juryen vil spesielt trekke frem satsingen på overordnet merkevarekommunikasjon. De har latt omdømmebyggende budskap, som samtidig tar tak i kategoriens viktigste drivere, stå for en viktig del av kommunikasjonen. Gullvinneren viser oss at godt håndverk og kreativitet er godt som gull!

– Min personlige favoritt er McDonalds’ reise innen merkevarebygging som sikret dem seiere i Vekst i fjor, sier Herdiis Wiborg Karlsen, Marketingsjef i TORO og jurymedlem ANFO Effekt.
📸 Herdiis Wiborg Karlsen
Det er ikke kun McDonald´s solide, kreative og effektive markedsarbeid som årets jury har latt seg imponere av. Vipps er en annen aktør som virkelig har hevdet seg og stått frem som både nyskapende og effektiv. Bare i løpet av noen få år har Vipps karret til seg 3 gull, 2 sølv og 1 bronse. 2 diplomer har de også blitt. Det er rett og slett Imponerende.
Markedsdirektør i Vipps MobilePay, Lars Istre, sa følgende om markedsavdelings mandat i årets DSAR (ANFOs annonsørrapport): Mandatet til markedsavdelingen er å bygge merkevaren på en måte som er tett knyttet til forretningsmodellen, samtidig som vi sikrer kredibilitet for de investeringene vi gjør. Det handler om å bygge merkevareverdier som gir resultater på bunnlinjen.
29 % nevner Vipps, og det er gullcaset i vekst – og Grand Prix vinner samme år – fra 2018 Vipps, så begeistret vi hele Norge! som blir trukket frem hyppigst.

– Favorittcase er vanskelig, men blant de som har gitt meg mye inspirasjon er uten tvil Vipps, som har begeistret hele Norge, sier Gohar Holden Sheikh, Head of Strategic Marketing Programme i Deloitte og jurymedlem ANFO Effekt.
📸 Gohar Holden Sheikh
Juryen sa følgende om Vipps caset i 2018: Sverige har Ikea, Abba, Volvo og mye mer. Danskene har Gammel Dansk og Lego. Vi har Brann, Kygo og Torgalmenningen. Men vi har mye, mye mer. Vi har også en aktør som ikke har vært veldig lenge i markedet. Og til tross for dette kjenner alle i Norge til denne aktøren. Og selv med sin korte historie har aktøren vunnet det meste av priser. Men ikke denne, enda! Denne aktøren er opptatt av det enkle og har på kort tid blitt selve eksponenten på forenkling. Med Vipps har det blitt moro å betale. Vi vippser over en Grand Prix. Til Vipps. Vi gratulerer gjengen i Vipps, Vizeum og Pol!
Andre case og annonsører som blir trukket frem av årets jurymedlemmer er blant flere finn.no, DNB, Bulder og Farmasiet. Så da er spørsmålet om årets prisutdeling vil skape enda en favoritt?
Du har fortsatt tid til å bli med i konkurransen. Fristen for innsending av case er 19. januar kl. 23.59.