Her er den fulle oversikten over hvilke annonsører, mediebyråer og reklame- og PR-byråer som har vunnet mest gjennom tidene.
For trettende året på rad arrangerer vi ANFO Effekt. Fristen for å sende inn case er 19.januar.
Under vil dere se ANFO-Effekt-konkurransens historiske medaljeoversikter eller adelskalendere om dere vil.
Poengutregning
Med inspirasjon fra poengsystemet i de olympiske leker er Effekt-bragdene regnet ut på følgende måte:
- Grand Prix = 6 poeng
- Gull = 5 poeng
- Kantars Innsiktspris = 4 poeng
- Sølv = 3 poeng
- Bronse = 2 poeng
- Diplom = 1 poeng
Mestvinnende annonsører
Den mestvinnende annonsøren per nå er McDonald´s. McDonald’s er kjent i bransjen som annonsør som tør å gå egne veier, snakke et språk som ikke er gjengs for kategorien og kontinuerlig pushe grensene på kommunikasjonsform. McDonalds står som et eksempel på en aktør som viser at kreativitet og effekt som oftest er to sider av samme sak. De har vunnet mange kreative priser, men også som vi skjønner, svært mange ANFO Effekt priser opp gjennom historien.
Rett bak følger DNB. DNB er enda et eksempel på en annonsør som hele tiden har skilt seg ut med banebrytende ideer og å ha et svært bevisst forhold til at reklame også skal lønne seg.
Tredjeplassen går til Orkla Home & Personal Care. Den våkne leser vil se at Orkla er den klart mest effektive annonsør på konsernnivå, men vi har valgt å bruke de ulike selskapene i Orkla. På 4.plass finner vi Norges mest like merkevare – Vipps. En aktør som på kort tid har svært høyt på denne «adelskalenderen».

Mestvinnende mediebyråer
Blant konkurrende mediebyråer er OMD den soleklare lederen. Med 201 poeng, blant annet 17 gull og 14 sølv, skal det gått gjøres for andre byråer å kapre Effekt-tronen. Dette er rett og slett en svært imponerende bragd, og viser samtidig at OMD helt fra starten har bestemt seg for å sette dokumentasjon av effekt i kjernen i sitt arbeid.

– ANFO Effekt er utvilsomt et av årets høydepunkt for oss i OMD og er en konkurranse som både vi og annonsørene vi jobber med setter svært høyt. Sammen med toneangivende ANFO-medlemmer som Orkla, McDonald’s og Telenor har vi lykkes med å sanke inn en rekke priser i konkurransen hvert eneste år, noe vi er utrolig stolte av. ANFO Effekt er en viktig konkurranse og har utvilsomt vært en viktig bidragsyter til at fokuset på effekt i bransjen er større enn noensinne, sier Torstein Rafgård, Adm. dir i OMD.
Mestvinnende reklame- og PR-byråer
TRY med underselskapene Apt, Opt, Pearl og Råd troner på toppen av listen over mestvinnende reklame- og PR-byråer gjennom tidene. TRY er sikkert for Nord DDB mange kjent som et byrå som nærmest alltid troner øverst i kreative konkurranser. Kanskje noe mindre kjent er at TRY hele tiden også har vært krystallklare på å lage reklame som selger, hvilket bevises med denne sterke lederposisjonen over de meste effektive reklame- og PR byråene. Nord DDB Nord DDB innehar andreplassen og på tredjeplass finner vi Publicis Kitchen/ Starcom.

Les alt om årets ANFO Effekt her.