I dagens komplekse forretningslandskap er nøkkelen til suksess å finne balansen mellom strategi og følelser – mellom forretning og folk. Mange selskaper lager imponerende strategier, men sliter med å gjøre dem levende for ansatte og å treffe kundenes faktiske behov. Hvorfor? Fordi strategier alene ikke engasjerer.
Historiefortelling som brobygger
Det er ikke nok å ha en god strategi hvis ingen forstår den – og viktigere, hvis ingen føler den. Markedsføringens kraft ligger i å gjøre komplekse budskap enkle og relevante, pakket inn i historier folk kan relatere seg til. Akkurat som reklame skaper følelser for å drive handling, kan en godt formidlet strategi utløse den samme effekten internt. Først når følelser møter forretningsmål, kan ekte endring skje.
Den «hemmelige ingrediensen»
Det er ikke nok å ha en god strategi hvis ingen forstår den – og viktigere, hvis ingen føler den. Markedsføringens kraft ligger i å gjøre komplekse budskap enkle og relevante, pakket inn i historier folk kan relatere seg til. Akkurat som reklame skaper følelser for å drive handling, kan en godt formidlet strategi utløse den samme effekten internt. Først når følelser møter forretningsmål, kan ekte endring skje.
Å oversette forretningsmål til menneskelige mål
En annen viktig del av brobyggingen mellom forretning og folk er å oversette selskapsmål til noe som gir mening for hver enkelt ansatt. Når strategier oversettes til konkrete, personlige mål, blir de lettere å forstå og lettere å handle på. En godt fortalt historie kan være nøkkelen til å gjøre denne oversettelsen tydelig for hele organisasjonen.
Kine Bergseth er global CMO i Tibber og skal holde foredrag på DSAD den 17. oktober. Les mer om konferansen og book din billett her.