ANFO_DSAD_2021_14_10-18-07__MG_4039_FotoHelgeBrekke

Den Store Annonsørdagen 2024

Programmet er som vanlig en kombinasjon av fag, inspirasjon og case fra aktører andre kan lære av, og bli inspirert av. Selvsagt lager vi en slik dag ut fra det vi vet våre medlemmer er spesielt opptatt av. 

Vår årlige undersøkelse DSAR «Den Store Annonsørrapporten» er på starten på dagen og utgangspunkt for mye av dagens program. Uten å ta munnen for full er DSAR bransjens absolutt mest anerkjente faktagrunnlag. Mange sentrale beslutninger i bransjen gjøres med direkte støtte i denne rapporten. Hvert eneste år. Det er mange som venter i spenning på denne analysen hver eneste oktober.

Rapporten er tilgjengelig kun til konferansens deltagere og ellers medlemmer og samarbeidspartnere.

På DSAD har vi regelmessig hatt besøk av nasjonale og internasjonale tungvektere som Byron Sharp, Sir John Hegarty, Peter Field, Karen Nelson-Field, Ajaz Ahmed, Bob Hoffmann og mange flere. Vi har et svært relevant globalt nettverk av gode kontakter og bransjevenner som gjerne besøker ANFO og DSAD.

Dagens avsluttes som vanlig med utdeling av konferansens populære Goodiebag. 

Program
08:20 – 08:55 Registrering og kaffe

09:00 – 09:05 Velkommen

Jan Morten Drange | CEO i ANFO


09:05 – 09:45 Den Store Annonsørrapporten (DSAR)

ANFO sin store årlige studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere refererer hyppig til denne undersøkelsen. Hva mener vi om bærekraft, mangfold og kunstig intelligens? Hvor alvorlige og hvor krevende er de digitale utfordringene vi har snakket om i flere år. Og hvordan er det med tilliten og relasjonen mellom annonsør og våre byråpartnere. Hvordan endrer dette seg når situasjonen nå faktisk er at flere annonsører inhouser tjenester man tidligere har kjøpt hos byråer? Denne rapporten har svarene! Mest sannsynlig er dette vår bransjes mest etterspurte undersøkelse, hvert eneste år!

Håvard Kvernaas Bakken | fagdirektør i ANFO


09:50 – 10:10 2024 Checkin – What global CMOs are really focusing on

Ever wondered what keeps CMOs awake at night? Picture a world where consumer habits shift unpredictably, regulations emerge like springtime mushrooms, and technology hurtles forward at breakneck speed. Louise Kloster, who oversees global marketing at Adform and competes with major global brands like Google, will discuss the five most talked-about topics from this year’s Cannes Lions, dmexco, and the WFA Global Marketeer Week in Toronto.

Get ready for a glimpse into the inner workings of the marketing world, where insights are shared, and strategies refined.

Louise Kloster | SVP Marketing i Adform


10:15 – 10:45 Pause

10:45 – 11:05 Social Media; From Harmful to Helpful! 

How being Conscious can help accelerate media performance, inclusion, representation and sustainability across your media investments. Let’s do good business, while doing good! By focusing on amplifying positivity and constraining negativity we can drive advertising performance and profit while protecting and supporting both people and planet.

Phil Cowdell | Global Chief Strategy Officer Channel Factory
Phil is Channel Factory’s global Chief Strategy Officer and former CEO of Mindshare and Mediacom, as well as global Client President at GroupM and WPP.


11:10 – 11:30 Opinion sin UNG 2025  

Kom tettere på de unge. Undersøkelsen gir et innblikk i de unges verdier, holdninger og tro på fremtiden. Her får vi innsikten vi trenger for best mulig å kunne forstå (og hvem vil vel ikke det) og kommunisere med de unge.  Hvilke medievaner har de, hvilke trender gjelder nå, hva mener de egentlig, hva skiller dem fra hverandre og hva samles de om og rundt?  Her får du svarene fra bransjens viktigste ungdomsundersøkelse.

Kristin Øygarden | analytiker i Opinion


11:35 – 11:55 Nytt fra ANFO Effektprosjektet og Årets foredragsholder

Effektprosjektet 
ANFOs effektbase inneholder nå 1400 caser. Presumtivt er dette de aller beste markedsføringscasene fra det norske markedet siden vi etablerte konkurransen i 2012. I fjor startet vi en omfattende analysejobb i denne basen. Det er jo noen oppskrifter som beviselig er bedre enn andre. I dag gir vi en stausrapport på hva som har sjedd den siste tiden, og ikke minst hva som kommer til å skje fremover.

Sebastian Floering Haarbye | analytiker i ANFO

Vi kårer Årets Foredragsholder i ANFO
Hvem er det som har vært best i vårt siste konferanseår? Regjerende mester er Mark Adams fra bla VICE. 

Jan Morten Drange | CEO i ANFO


11:55 – 12:45 Lunsj

12:45 – 13:15 AI; Fra science fiction til virkelighet! 

Høsten 2022 ble generativ AI for alvor satt på agendaen. ANFO har vært på ballen helt fra start. Det har vi gjort fordi vi ganske tidlig så hvordan akkurat denne utviklingen kommer til å prege hvordan vi som markedsførere jobber. Vi har hatt fagdager, AI skoler, presentasjoner og debatter. Åpent og bedriftsinternt. Fredrik har etablert seg som en av de viktigste AI stemmene i bransjen. I dag får du en helt fersk update på hvordan ting ser ut akkurat nå. 

Fredrik Pettersson | teknologidirektør i ANFO


13:15 – 13:35 Tillitt er den nye valutaen 

Kanskje tar vi det for gitt? Det er ikke selvsagt å kunne stole på media, og leve i et samfunn hvor troverdighet og tillitt er hedersord, med innhold og mening. Selv i et samfunn som vårt utfordres redaktørstyrte media nå mer enn noen gang tidligere. En ting er at store deler av annonseomsetningen nå ender hos globale giganter. En kanskje enda mer skremmende utvikling er når pressgrupper, riktignok relativt ekstreme, går ut og sier at vi ikke skal tro på det de fleste av oss opplever som helt sentrale media. Uansett, kvalitets-media er et gode vi ikke skal ta for gitt. Gard forteller hva Schibsted gjør for å styrke posisjonen til redaktørstyrte media i Norge. 

Gard Steiro | sjefredaktør i VG og konserndirektør i Schibsted Media


13:35 – 14:00 Pause

14:00 -14:20 Menneskeliggjøring av AI?

Bruk av AI i kundedialogen gir unike muligheter for kreativitet, personifisering og menneskeliggjøring av det vi gjør av markedsføring. AI hjelper oss som markedsførere med å lage opplevelser som både er effektive og personlige. Det er et spenningsrom mellom generisk AI og det dypt menneskelige, ekte og autentiske. Hvordan kan denne spenningen brukes bevisst og aktivt?

Behnam Farazollahi | CEO EY Doberman Nordics
Behnam leder EY Doberman, et design og innovasjonsbyrå, i Norden. Behnam har lang erfaring fra digital produktutvikling. Han kom inn i bransjen via musikk og festival bransjen og har før Doberman jobbet i Neue Design, ANTI og Jimmy Royal.


14:20 -14:45 2 case fra Kapero

Mange hørte Kapero for første gang i Norge for noen år siden da de hadde et svært engasjerende innlegg her på DSAD. På oppfordring fra mange er de nå tilbake.

Kapero vil synliggjøre og aktualisere våre største utfordringer ved hjelp av to svært relevante kundecases (bla Coop Sverige). Noen eksempler på områder som vil bli berørt er det stadig viktigere samarbeidet mellom forretningsområder og markedsavdelingen, hvordan du følger opp hvordan du bruker ressursene dine og markedsinvesteringer, spørsmål om in-house, outsourcing eller automatisering.

Kaj Johansson og Peter Lundberg er begge gründere av Kapero og har i en årrekke jobbet med de største merkevarene i Norden og Europa. Her nevnes kun Ikea, H&M, Telia, Gjensidige, Oatly, Aller Media, Coop, Swedbank og Arla. Det kan godt hende at de får selskap av kundene sine på scenen.

Kaj Johansson og Peter Lundberg | Kapero


14:45 -15:05 Om motsetninger og brobygging

I en kompleks og kontrastfull verden, er det avgjørende å kunne balansere motsetninger og bygge broer mellom disse motsetningsforholdene. I en slik situasjon binder disse broene rasjonelle strategier sammen med emosjonell atferd og bedriftens visjoner med kundens virkelighet. Ikke minst i en krisesituasjon er dette avgjørende. Marketing og merkevaren er godt rustet til å ta rollen som brobygger.

Kine Bergseth | global CMO i Tibber
Kine har tidligere jobbet i startupen Bookis, Vipps, Telia og Norwegian.


15:05 Avslutning og goodiebags
EVENTSPONSOR: