
DNB, Orkla og McDonald´s på toppen
Effekt-konkurransens medaljeoversikt viser de annonsørene som har vært flest ganger på prispallen i konkurransen sin 10-årige historie. Øverst på listen troner DNB, Orkla, Mills, McDonalds, Lerum, Vipps, finn.no og Q-meieriene.
De fleste bransjer er representert
Det er gledelig å se at de aller fleste bransjer er representert; bank og finans, reiseliv, dagligvarer, telecom, hjelpeorganisasjoner og elektronikk. Det er altså ikke slik at det er kun FMCG-bransjen (fast-moving consumer goods) som evner å hevde seg i ANFO Effekt.
Mestvinnende annonsør gjennom tidene
Slår vi sammen de ulike Orkla selskapene er det faktisk de som er de mestvinnende gjennom tidene. Vi spurte Torbjørn Furu Krogstad, tidligere jurygeneral i ANFO Effekt og Digital Marketing Manager i Orkla, hva som er Orklas suksessoppskrift:
Kommunikasjon som skaper endring, starter gjerne med en «skjult» innsikt. Kreativitet som spinner ut fra noe målgruppen tenker, men kanskje ikke har sagt med ord. Orkla lever av innsikt for å skape både produkter og kommunikasjon som treffer folks hjerter. Når man først har fått folks oppmerksomhet, må du også være relevant på viktigere drivere for valg. Lykkes du med kombinasjonen, kan det skape kommunikasjon som flytter markedsandeler
Torbjørn Furu Krogstad, Marketing Manager i Orkla Home & Personal Care Norway.
Hva skaper egentlig effekt?
Både System 1 Group, Nielsen Media, Data2Deciction, Ritson og Field & Binet med flere understreker i sine forskningsprosjekter at kreativitet og det emosjonelle i mange sammenhenger er den aller viktigste driveren for effekt.
I en ANFO Effekt case skal målsettingen være klart definert og effekten målt i henhold til dette. Det er ingen krav til spesifikke virkemidler. En god case kan sette søkelys på ett eller flere virkemidler, eksempelvis event, sosial media, PR, massekommunikasjon, design, pris og distribusjon. Det viktige er ikke mediekanal eller kommunikasjonsdisiplin, men evnen til å dokumentere en klar og beviselig sammenheng mellom innsats og effekt.
Skal du vinne må du delta
Avslutningsvis er det verdt å minne om følgende; det vil som regel over tid være en sammenheng mellom antall innsendte caser og antall utmerkelser, men for å vinne må man også delta!
Lykke til med caseskrivingen! Husk at frist for innsending er fredag den 13. januar.
Se oversikten over de mest effektive mediebyråene de siste 10 årene her.