De mest effektive mediebyråene

Her får du en komplett oversikt over de mestvinnende mediebyråene i ANFO Effekt de siste 10 årene.

På toppen av listen ruver OMD sammen med iProspect (tidligere Vizeum er inkludert her) og RED dentsu X på de neste plassene. Overskriften er kanskje satt litt på spissen, men her er medaljeoversikten som viser de 10 mestvinnende mediebyråene gjennom de siste 10 årene. 

Med inspirasjon fra poengutregning fra olympiske leker har vi gitt gull 5 poeng, sølv 3 poeng, bronse 2 poeng og diplom 1 poeng. Videre gir Grand Prix 6 poeng og Kantars Innsiktspris 4 poeng.

Effekt på alles lepper

Effekt og effektdokumentasjon kan sikkert høres litt kjedelig ut for den enkelte. Tar vi imidlertid en titt på ANFOs Buzzord Survey for 2022 ser vi at «Effekt» blir ansett som et av de viktigste buzzordene fremover. Det samme kan sies om «Bærekraft». Apropos «Bærekraft»; i år introduserer vi «Bærekraft» som en egen kategori. Forbrukernes forventninger til merkevarer har aldri vært høyere, og mulighetene for formålsdrevet ansvarlig forretningsvekst akselererer. Ved å autentisk tilpasse en merkevare eller virksomhets formål, drift, tjeneste- og produktutvikling til problemene som virkelig betyr noe for folk, har markedsførere en mulighet til å iverksette tiltak for å drive positiv endring.

Effekt er fortsatt en gordisk knute kan vi lese i Den Store Annonsørrapporten, men medaljeoversikten viser at noen miljøer jobber hardere enn andre med å løse opp denne knuten. Det skorter nemlig ikke på utfordringer; uklare briefer og KPIer, for mange KPIer, vanskelig å sammenligne resultater, utfordrende å følge opp resultatene over tid, balansen mellom både lang og kortsikt. 

Hva gjør de beste?

Når vi først snakker om medaljeoversikt, adelskalendere og olympiske poeng kan vi like så godt dra sportsterminologien helt ut; hva gjør de beste beste? Stikkordene er engasjerte fagpersoner, en arbeidsmetodikk for å måle effekt, en organisasjonsstruktur for å samle data, nært og åpent kundesamarbeid, samt å planlegge caseskriving i god tid. En viss konkurransementalitet og et brennende ønske om å være best er heller ikke å forakte. Over tid vil det som regel være en sammenheng mellom antall innsendte case og antall utmerkelser.

Anfo Effekt blir jo gjerne omtalt som NM i effekt og for oss i OMD er det liten tvil om at denne medaljeoversikten er veldig hyggelig lesning. At vi har lykkes så godt over tid er nok et resultat av flere faktorer. Vi har mange dyktige og faglige engasjerte medarbeidere, vi jobber sammen med noen av landets aller mest profesjonelle annonsører og så synes vi også at det er både gøy og inspirerende å utarbeide cases.

Torstein Rafgård, Managing Director I OMD

Husk; for å vinne må man delta!

For tips og inspirasjon til caseskriving anbefaler vi å se foredragene fra ANFO Effekt kick-off der en rekke vinnere fra tidligere Effekt-konkurranser snakket om sine erfaringer. Se foredragene her.

Lykke til med caseskrivingen! Husk at frist for innsending er fredag den 13. januar.

Del dette innlegget: