Hvordan klarte Bulder Bank å bygge en tydelig merkevare fra scratch, bli kundefavoritt, og få nye 30 000 kunder på rekordtid? På ANFO Effekt kick-off den 24. november byr Tone Helene Angsund fra Trigger på et foredrag fylt med innsikt, kreativitet og kunnskap om hvordan man benytte seg maksimalt av mulighetene man har tilgjengelig.
Hun tar utgangspunkt i caset Bulder Bank som både vant gull i kategorien Ny i ANFO Effekt 2021, i tillegg til å motta Kantars Innsiktspris. I foredraget sitt går hun i dybden av suksessfaktorene som gjorde at caset gikk til topps.
Noe av den viktigste læringen Trigger tok med seg fra arbeidet med Bulder Bank var:
- Innsikt
- Felles Slack
- Lag innhold folk vil se
- Strategisk og dynamisk
- Dokumenter, dokumenter, dokumenter
Disse punktene går Tone i dybden på i foredraget sitt, og her er det mye læring å ta med seg inn i sitt eget arbeid med både utvikling av kampanjer, og det å skrive case til ANFO Effekt 2022.
På spørsmål om hva Tone tenker om ANFO Effekt sier hun at hun elsker konkurransen, og at det er den viktigste konkurransen i Norge. Hun var faktisk jurymedlem i den første Effekt juryen og i år skal hun igjen være del av juryen i ANFO Effekt.
– Det er veldig bra med en konkurranse som faktisk fokuserer skikkelig på strategi og effekt. Det er selvfølgelig gøy med kreativitet- og ide-konkurranser, men det må jo fungere i praksis også. Det er derfor ANFO Effekt er så bra, fordi her vektes både strategi og kreativitet sammen, sier Tone.
Som byrå så lever man jo for kundene sine, og jeg merker på mine egne kunder at de setter stor pris på å vinne i ANFO Effekt – kanskje mer enn å vinne i andre konkurranser.
Tone Helene Angsund, konsulent i Trigger
Bulder fikk gull i kategorien Ny i ANFO Effekt 2021
Caset Bulder Bank tok gullmedaljen i kategorien Ny under ANFO Effekt 2021. Dette var utfordreren som tok opp kampen i et krevende marked og som rask befestet en tydelig posisjon. Juryen begrunnet gullet med at Bulder har klart å skille seg fra konkurrentene sine med god bruk av posisjoneringsverktøy og evnen til å lytte til kundene for å skreddersy kommunikasjonen. Juryen var også imponert over evnen til å kaste seg rundt og utnytte ulike hendelser i markedet på en effektiv måte – noe de mente bidro til de sterke resultatene.
Bulder Bank vant også spesialprisen Kantars innsiktspris på ANFO Effekt 2021
Kantar begrunnet tildelingen av prisen på følgende måte: Årets vinner ønsket å revolusjonere hele sin bransje med sin nye merkevare. Det er ingen enkel oppgave å ta fatt på, men gjennom god innsikt om markedet og kundenes behov har vinneren klart å få til høy måloppnåelse og gode resultater. Sentralt stod innsikt om udekkede behov i markedet, at folk flest synes denne bransjen er litt kjedelig og noe de vil bruke minst mulig tid på. Ved å bruke innsiktsverktøy for merkeposisjonering identifiserte vinneren et ledig behovssegment i markedet som ingen andre aktører dekket. Denne posisjonen ville årets vinner ta. Innsikten om disse behovene ble innarbeidet og tatt godt ut i både merkestrategi og kommunikasjon. Dette ga gode resultater til tross for lav kjennskap og minimalt mediebudsjett sammenlignet med konkurrentene i bankmarkedet.
Se alle vinnerne fra ANFO Effekt 2021 her.