Kategoriene i ANFO MarTech Awards skal få frem bredden i bransjen vi jobber i og vise at teknologi er en sentral bestanddel i stort sett all kommunikasjon vi gjør. Hvordan bruker du og bedriften din markedsteknologi i kommunikasjonen deres?
Kategoriene bedømmes ut i fra kriteriene strategi, teknologi, kreativ løsning og resultat. Disse kriteriene skal beskrives med inntil 1000 ord per kriterie ved innsending av case.
B2C
Denne kategorien er uavhengig av bransje. Her sender du inn engasjerende og målrettede kampanjer med gode resultater som retter seg mot vanlige forbrukere.
Kategorien hyller både de store og små bedriftene som har brukt mediebudsjettet sitt på innovative måter. Enten det er gjennom en imponerende medieblanding, en rendyrket kampanje på sosiale medier, eller et banebrytende influencer-samarbeid. Vi søker etter initiativer som har skapt bølger i markedet og kanskje til og med har satt nye standarder for B2C-markedsføring.
B2B
Gode business-to-business initiativer kombinerer innsikt, innovasjon og strategi for å skape verdifulle partnerskap, løsninger og tjenester som driver industriens fremgang.
Vi søker etter de initiativene som har hatt en positiv innvirkning på B2B-landskapet det siste året. Enten det er gjennom banebrytende produkter som løser unike bransjebehov, markedsføringskampanjer som resonnerer med andre bedrifter, tekniske løsninger som endrer bransjestandarder, eller partnerskap som har åpnet dører for nye muligheter.
B2B-kategorien hedrer de aktørene som forstår dybden og kompleksiteten i B2B-relasjoner. I denne kategorien søker vi etter de som bygger broer, bryter barrierer og setter nye standarder for hvordan bedrifter kan samarbeide og vokse sammen.
Datadrevet innsikt
Data er gull i markedsføringsverdenen. Men, som med alt gull, er det ikke mengden som teller, men kvaliteten. Mens mange markedsførere drukner i havet av tilgjengelige data, er det de som kan skille kornet fra hveten som briljerer. Vi leter etter de som oversetter rådata til meningsfull innsikt, og deretter bruker denne innsikten i markedsarbeidet sitt.
Med kategorien Datadrevet innsikt vil vi løfte frem de selskapene og individene som har mestret denne kunsten. Vi ser etter caser hvor fokuset har vært å forstå datakvalitet, fremfor å bli overveldet av datakvantitet. De som har klart å omforme data til praktiske, relevante innsikter som har drevet strategiske beslutninger og skapt målbare resultater.
Lojalitetsprogram
For mange bedrifter er lojalitetsprogrammer avgjørende for å bygge lønnsomme og langsiktige kundeforhold. Med den økende betydningen av førstepartsdata har lojalitetssegmentet blitt mer aktuelt enn noensinne.
Lojalitetsprogrammer kan ta mange former, fra tradisjonelle kundeklubber og medlemsapper til bonusprogrammer og mailinglister, for å nevne noen.
I denne kategorien søker vi lojalitetsprogrammer som skaper en sømløs og verdifull kundereise gjennom smart bruk av teknologi. Dette kan for eksempel være et effektivt kommunikasjonsløp hvor e-post følger opp kunden basert på kjøpshistorikk, eller andre tiltak som sikrer levering av riktig budskap, til riktig tid, med skreddersydd innhold til hver enkelt mottaker.
Nonprofit
Effektiv kommunikasjon innenfor nonprofit sektoren handler om mer enn bare å formidle et budskap; det handler om å røre ved hjertene, vekke følelser, og inspirere til handling.
Nonprofit-kategorien løfter frem de initiativene som har klart å skape en sterk «trigger for action» gjennom budskapene sine. Enten det er for veldedige organisasjoner, kulturaktører som beriker samfunnet, foreninger som bringer folk sammen, eller utdanningsinstitusjoner som lyser vei for fremtidige generasjoner. Vi ser etter de kommunikasjonsjobbene som ikke bare formidler et budskap, men som virkelig gjør en forskjell.
Det siste året har verden stått i brann. I kjølvannet av dette er det gjort mye solid kommunikasjonsarbeid som bidrar til å øke bevissthet, samle inn penger og bistå for det bedre. Har du og selskapet ditt gjort et stykke arbeid er kategorien Nonprofit for dere.
AI-generert innhold
I takt med teknologiens raske utvikling har kunstig intelligens allerede blitt en revolusjonerende kraft i markedsføring og innholdsproduksjon. I denne kategorien er vi på utkikk etter aktører som har tatt i bruk generativ AI på en effektiv måte i markedsføringen sin og nådd sine kommersielle mål.
Det AI-genererte innholdet kan være tekst skapt av en AI-modell som engasjerer med leserne, bilder som fanger oppmerksomheten, eller video som forteller historier på en ny måte. Vi søker etter de initiativene som har satt sitt preg på markedet ved hjelp av generativ AI.
La oss feire teknologiens frontlinje og de som tør å tenke utenfor boksen i den digitale tidsalderen!
Søk
Synlighet er nøkkelen til suksess i den digitale tidsalderen. Å bli funnet av riktig publikum til riktig tidspunkt, er avgjørende for å drive trafikk, konverteringer og vekst. Søkeordsmarkedsføring og -optimalisering er sentralt, og de beste initiativene er de som er forankret i en veloverveid og krystallklar strategi.
Kategorien Søk hedrer de selskapene som har mestret kunsten å bli funnet. Vi ser etter caser der innsikt i brukeratferd, nøye valg av søkeord og teknisk optimalisering kombineres for å oppnå overlegne resultater. Det handler ikke bare om å rangere høyt, men om å levere relevant og verdifullt innhold til de som søker.
Årets innovasjon
Innovasjon driver oss inn i fremtiden. Denne kategorien feirer de lysende stjernene som tenker utenfor boksen og utfordrer de etablerte normene. Enten det er banebrytende teknologi, en unik bruk av eksisterende teknologi, nye produkter som endrer spillet, tjenester som møter behov vi ikke visste vi hadde, eller kommunikasjonsmetoder som setter en helt ny standard.
Vi vil anerkjenne de mest inspirerende initiativene i bransjen, de som tør å tenke annerledes og som har motet til å bringe sine visjonære ideer til live. Denne kategorien er bevisst bred for å fange hele spekteret av hva innovasjon kan bety. Vi ser frem til å feire de som leder veien mot en lysere, mer kreativ og effektiv fremtid!
Har du spørsmål om kategoriene i ANFO MarTech Awards? Ta kontakt med Fredrik / fredrik@anfo.no eller Julie / julie@anfo.no – de er konkurranseansvarlige og svarer på alle spørsmål 🚀