Lær av Norges mest effektive annonsører
Over 1300 caser som dokumenterer deres resultater fra ulike markedsaktiviteter. Her får du innsiktene du trenger for å gjøre markedsføringen smartere og mer effektiv.
ANFO Effektprosjektet – Hva handler det om?
Hver kampanje forteller en historie om hva som faktisk virker.
ANFO Effektprosjektet er Norges største (og trolig første) database bestående av case med dokumenterte markedsføringseffekter. Vi analyserer over 1300 unike norske case og deler innsikten med våre medlemmer. Våre rapporter gir innsikt i hva som virkelig driver resultater. Her får du ikke teorier eller internasjonale trender, men effekter oppnådd gjennom praksis fra kampanjer som har tatt sted i det norske markedet.
Vår nyeste rapport – Læring fra 100 bidrag i ANFO Effekt 2024
Rapporten forsøker å svare på tre spørsmål:
1. Hva kjennetegner casene sendt inn i 2024?
2. Hvilke mål og strategier benyttes?
3. Hva skiller de mest effektive casene fra resten?
Les vår rapport om bærekraftskommunikasjon i ANFO Effekt
Nøkkelfunn fra vår Bærekraftsrapport:
- 75 % av bærecraftscasene fokuserer på klima og ansvarlig forbruk
- 95 % bruker sosiale medier – men TV og radio er også viktige kanaler
- Troverdighet og tydelige, konkrete tiltak er helt avgjørende for å kommunisere effektivt og unngå grønnvasking
Funn fra første delanalyser
Nøkkelfunn fra våre fire første delanalyser:
- Langsiktighet lønner seg
Kampanjer som holder fast ved én idé/konsept over lenger tid, oppnår betydelige bedre resultater. - TV virker fortsatt – også i den digitale tidsalder
TV er fortsatt en av de mest effektive kanalene. Til tross for digitalisering og fragmentering av medielandskapet, skiller TV seg ut blant case som oppnår størst markedsandelsvekst. - Online video og sosiale medier – vekst uten klar effekt?
OLV og SOME øker mest i bruk, men hvordan påvirker de egentlig markedsandeler? Funnene overrasket oss.

Bli med i rådet, bli en effektambassadør
ANFO Effektprosjektet sikter på å samle landets mest engasjerte og dyktige annonsører.
Vi søker etter annonsører som ønsker å bidra med sin kunnskap, erfaring og engasjement. Som medlem av rådet får du eksklusiv tilgang til unik innsikt, kompetanseheving basert på norske data og et inspirerende nettverk. Og viktigst av alt; du vil være med å forme bransjens viktigste kunnskapsinitiativ.
Dette er en unik mulighet til å:
- Få direkte tilgang til kunnskap om hva som faktisk skaper ønsket effekt gjennom markedsføring
- Bli en fanebærer for effekt i norsk markedsføringssammenheng (ta ekspertrolle på markedsføring i Norge)
- Fjerne misforståelser og uklare definisjoner i vårt fag
- Sette riktige krav til bransjen, samt tydeliggjøre verdien av det vi gjør for bedriften vår
Sammen setter vi en ny standard for markedsføring i Norge.
ANFO Effektprosjektet er et prosjekt støttet av:
