Vi snakker riktignok ungdomslandslaget, men en plass skal man jo starte. Vi går mot lysere tider og da nærmer vi oss også Cannes Lions. Den internasjonale konkurransen i kreativitet. Her har vi to plasser på selveste landslaget klare. Forutsetningen er bare at du og din makker må være best, det handler om å vinne en konkurranse først, og ANFO medlem.
Cannes Lions representeres i Norge av CAPA. ANFO og CAPA er begge opptatt av unge markedsføringstalenter. Cannes Lions sin ungdomssatsning, drives naturlig nok, og ikke veldig overraskende, under navnet Young Lions. ANFO er samarbeidspartner med CAPA og Young Lions Marketer, altså den delen av konkurransen som retter seg til unge markedsførere på annonsørsiden. Sammen med Try Opt vår samarbeidspartner her, sponser vi et team med unge talenter til Cannes.
Nå starter oppkjøringen til å representere Norge i verdensmesterskapet i juni. Gjennom en casebasert konkurranse får de ulike teamene noen få dager på å lage et konsept basert på en brief som i år er Visit Svalbard. Det bør jo være en destinasjon det går an å gjøre noe litt ekstra ut av?
Å delta i Cannes, og da snakker vi både ungdomslandslaget og laget for de noe mer garvede, er en veldig inspirerende opplevelse. Man tror gjerne at man som representant fra en liten nasjon har dårligere odds enn andre. Det er ikke sant i det hele tatt. I denne kategorien har faktisk Norge markert seg veldig godt flere ganger.
Ikke bare er oppholdet inspirerende, legg til læring, kompetanseheving, stolthet og nettverksbygging. En Young Lions opplevelse er en skikkelig boost både for egoer og karrierer. Det aller beste er jo at ANFO, som organiserer merkevarene eller annonsørene, betaler dette gildet (delegatpass og opphold i tre dager, reise betaler du selv) for de to vinnerne. Veldig mange har vært på festival i Cannes, men svært få har tatt seg råd til de relativt dyre festivalpassene. Dette er en ganske unik mulighet dere!
Forutsetningen for å delta i Young Lions er at du representerer en annonsør, og at du og makkeren din begge er under 31 år. I år som tidligere år, kårer vi i ANFO sammen med en fagjury hvem som skal representere Norge i kategorien Young Lions Marketers.
Det første du skal gjøre er å melde deg på den kombinerte briefdagen og Young Lions kick-off hos ANFO den 10. februar. Her møter du tidligere deltagere, og vinnere, fra Orkla, Dentsu og Foodora.
Meld deg på Young Lions kick-off her.

Trenger du inspirasjon som markedsfører finnes det knapt en bedre arena enn Cannes i slutten av juni. Som sagt, det eneste du og din makker trenger å gjøre er å vinne en konkurranse først. Vinnerteamet kåres allerede i mars. Det betyr at dere får ekstra god tid til å glede dere også.
Lykke til. Og god tur til Cannes.