Like sikkert som at jul og nyttårsfeiringen kommer «overraskende» på mange av oss hvert eneste år, like sikkert oppsummerer vi året som har gått som veldig spesielt. At alt er så veldig spesielt har nå blitt den nye normalen!
Verden er i ulage for tiden. Det er tøffe tider og krevende situasjoner som skal håndteres. Det er fortsatt krig i Ukraina, det er krig og uro i Gaza, i Libanon og i Sudan. Nylig har vi vitnet regimefallet i Syria. Store deler av verden har vært til valg i år, med mest oppmerksomhet knyttet til valget i USA. Krig og uro, et generelt urolig geopolitisk bilde, store klimautfordringer og hyppigere og mer alvorlige naturkatastrofer gjør noe med hvordan vi lever og vår tro på fremtiden. Vi er egentlig ute av nedgangstiden, men å kalle det oppgangstider blir feil det også!
Mange, både virksomheter og privatpersoner, merker fortsatt konsekvensen av høye renter, prisvekst, relativt høye strømpriser og en svak norsk krone.
Nåtiden er definitivt ikke for amatører.
Året 2024 ble året da «social» passerte «søk» og med det ble største kanal globalt. Hvis du lurte; Meta er den desidert største aktøren her. Ellers fortsetter Retail Media veksten og har befestet sin stilling som en viktig kanal for enda flere det siste året. Det er generelt et større fokus på barn og markedsføring enn det har vært på mange år. Spesielt har det vært stor oppmerksomhet rundt TikTok og influencere. I Norge er vi mange som har brukt høsten til å forfatte høringssvar til et forslag om forbud mot markedsføring av såkalt usunn mat og drikke rettet mot barn under 18 år.
Nå er det på an igjen med nytt høringssvar knyttet til endringer i markedsføringsloven og barns forbrukervern i digitale media. Helt på tampen av året kom nyheten om at to av verdens absolutte giganter i kommunikasjonsbransjen, Omnicom og IPG vil slå seg sammen. Gigantene blir følgelig enda mer gigantiske.
Når så mye rundt oss er usikkert og ganske trist synes vi det er viktig å se etter lyspunkter og optimisme. I vår iver etter å «se lyset» må vi erkjenne at vi har tatt feil, flere ganger! I lys av verdens virkelige store utfordringer blir det nesten rart å snakke om vekst i reklame og mediemarkedet her hjemme. Men det er et faktum at reklame- og medieutviklingen er et speilbilde på hvordan det går i markedet. Vi ender på 26 milliarder her i år, og prognosen for 2025 ligger på 27 milliarder. Ingen voldsom økning når vi justerer for pris, men mer enn nok til å skru opp optimismen noen «knepp» for neste år. Og optimisme og tro på fremtiden trenger vi!
Vi i ANFO har hatt et travelt år. Aktivitetene står i hektiske perioder i kø. Enten det er undersøkelser som skal settes i gang, møteplasser arrangeres, skoler gjennomføres, høringer besvares, awards arrangeres, kommentarer skrives, journalister som skal ha svar og så videre. Vi konstaterer at engasjementet blant våre medlemmer er økende. Noe av grunnen til det, er vår omfattende satsning på AI og ikke minst Effektprosjektet.
I en tid hvor raske endringer er normalen er det noen ting som er akkurat som det pleier, dessverre kan vi nesten legge til. Byråkonkurranser eller «pitching» er stadig på agendaen. Av forskjellige grunner blir disse prosessene gjerne gjenfortalt med negativt fortegn. Timeprisene i reklamebransjen er fortsatt på 2000 nivå…
Fremtiden, både på kort sikt i 2025 og litt lengre frem, kommer med utfordringer i bøtter og spann. Tom Standage i The Economist forbereder oss med å fortelle at vi for 2025 må «Expect the unbelievable”. Ifølge The Economist sin «krystallkulemester» er det største usikkerhetsmomentet for verden nå; «The impact of Trump 2.0».
Vi i ANFO vil alltid, uansett hvordan ting utvikler seg, gjøre det vi kan for å støtte våre medlemmer og bransjevenner. Vi skal sette agendaen i bransjen, fronte saker og kollektivt jobbe for så gode forhold i bransjen som mulig.
Vi tror på et godt 2025!
Ha en strålende jul og nyttårsfeiring.
Jan Morten