Årets DSAD er over

Her får du en kort oppsummering!

Det ble som vanlig en tettpakket dag, full av kunnskap, tips og inspirasjon. Var du der kan du raskt gjenskape øyeblikkene. Hvis du ikke var i salen, får du likevel en kort og «too the point» oversikt over dagen.

Fullt hus på DSAD i år!

Konferansen ble også filmet. Om ikke veldig lang tid vil alle deltagere kunne se konferansen i sin helhet på ANFO-TV. Det har også vært en del pressedekning både i forkant og underveis. Se mer her anfo.no, Kampanje, Kom24.

Dagens startet som vanlig med en gjennomgang av årets annonsørrapport. DSAR. Og som vanlig var det Håvard Kvernaas Bakken fra ANFO som dro oss igjennom årets undersøkelse. Den 11. i rekken faktisk. Undersøkelsen dekker annonsørenes syn og forventninger knyttet til virkemiddelbruk, prioriteringer og bransjeaktuelle tema. DSAR sees frem til av hele bransjen, med stor forventning, hvert eneste år.

Selve rapporten er tilgjengelig for ANFO medlemmer, og DSAD sine deltagere. Ta kontakt om du vil lese!

Håvard Kvernaas Bakken la frem årets DSAR.

Hva er egentlig mine kolleger rundt omkring i verden opptatt av? Under overskriften 2024 Checkin, What global CMOs are really focusing on gikk Louise Kloster fra Adform igjennom sine oppsummeringer fra Cannes Lions, dmexco, og WFA Global Marketeer Week in Toronto. Vi er gjerne opptatt av det samme. Men vektingen varierer noe med geografisk ståsted og posisjon.

Louise Kloster fra Adform.

Neste post på programmet var det Phil Cowdell fra Channel Factory som stod for. Social Media; From Harmful to Helpful! Let’s do good business, while doing good! Vi er enige. 

Phil Cowdell fra Channel Factory på DSAD.

Aktuelle undersøkelser er alltid nyttig på slike dager. I år hadde vi med en førpremiere på Opinion sin helt ferske UNG 2025. Her får vi innsikten vi trenger for best mulig å kunne forstå (og hvem vil vel ikke det) og kommunisere med de unge. Kristin Øygarden fra Opinion delte raust av sin og Opinion sin årlige studie. Takk.

Kristin Øygarden fra Opinion.

Vi synes at det på en dag som DSAD er naturlig å dele fra sentrale prosjekter vi i ANFO holder på med. ANFOs effektbase inneholder nå 1400 caser. Presumtivt er dette de aller beste markedsføringscasene fra det norske markedet siden vi etablerte konkurransen i 2012. Den akkumulerte analysejobben, populært kalt Effektprosjektet, er et omfattende prosjekt. Sebastian Floering Haarbye fra ANFO gav oss en statusrapport og indikerte retninger fremover.

Sebastian Floering Haarbye fra ANFO.

Prisen for Årets Foredragsholder gikk i år til Mussa Dagnew fra Lyse. I et solid beite av gode og relevante fagfolk var det til slutt Mussa som stod igjen på toppen av pallen. Gratulerer til Mussa.

Mussa Dagnew mottok hedersprisen Årets foredragsholder. Gratulerer!

Etter lunch startet vi opp med ANFO sin egen Fredrik Pettersson og hans helt ferske AI oppdatering. AI; Fra science fiction til virkelighet! 

Høsten 2022 ble generativ AI for alvor satt på agendaen. ANFO har vært på ballen helt fra start. Det har vi gjort fordi vi ganske tidlig så hvordan akkurat denne utviklingen kommer til å prege hvordan vi som markedsførere jobber. Som vanlig et nyttig oppspill til et usedvanlig viktig tema.

Fredrik Pettersson i ANFO.

Tillit er den nye valutaen. Kanskje tar vi det for gitt? Det er ikke selvsagt å kunne stole på media, og leve i et samfunn hvor troverdighet og tillitt er hedersord, med innhold og mening. Gard Steiro er sjefsredaktør i VG og konserndirektør i Schibsted. Gard fortalte hva Schibsted gjør for å styrke posisjonen til redaktørstyrte media i Norge. 

Gard Steiro er sjefsredaktør i VG og konserndirektør i Schibsted.

AI er overalt og det  er ikke unaturlig at vi har dette temaet på agendaen med noe forskjellig innfallsvinkel. Da passer det også med overskriften Menneskeliggjøring av AI? Behnam Farazollahi fra EY Doberman Nordics snakket her om AI i kundedialog med utgangspunkt i kreativitet, personifisering og menneskeliggjøring.

Behnam Farazollahi fra EY Doberman Nordics på DSAD.

Neste post på programmet var publikumsfavorittene fra Kapero i Sverige. Mange hørte Kapero for første gang i Norge for noen år siden da de hadde et svært engasjerende innlegg her på DSAD. Denne gangen delte Kaj Johansson og Peter Lundberg fra to svært relevante caser. Inklusive et «omvendt insourcings-case» fra Coop Sverige. 

Kaj Johansson og Peter Lundberg fra Kapero.

I en kompleks verden er det viktig å bygge bro mellom forretning og folk. Når strategier møter følelser og visjoner møter virkelighet, er marketing og merkevarebygging nøkkelen. Kine Bergseth delte klokt og raust egne betraktninger under overskriften Broen mellom folk og forretning.

Kine Bergseth på DSAD.

En tettpakket dag var over. Forhåpentligvis fant du både nytte og inspirasjon her på DSAD i år også. Vel møtt til DSAD i 2025. Datoen er 16. oktober.

Del dette innlegget: