Menneskeliggjøring av AI

Behnam Farazollahi i EY Doberman Nordics gjester DSAD. Les mer om tematikken han skal snakke om her.

Integreringen av AI for å skape spennende kundedialog gir unike muligheter for kreativitet, personifisering og menneskeliggjøring av markedsføring. Tilnærmingen understreker viktigheten av å bruke AI som et verktøy for å forbedre personlige forbindelser, noe som gjør interaksjoner mer meningsfylte og relevante. Ved å eksperimentere med kreativitet og dypere emosjonell forståelse kan AI hjelpe markedsførere med å lage opplevelser som ikke bare er effektive, men også dypt personlige. Som begeistrer og overrasker på et nytt nivå.

Her er noen gode råd til hvordan du kan bruke AI til å skape spennende kundeopplevelser:

Ektefølt teknologi og design

For å skape opplevelser som virkelig treffer menneskers følelser, må vi kombinere teknologi og design på en effektiv måte. Målet er at AI-drevne interaksjoner skal være både effektive og meningsfulle. Etter hvert som AI blir en større del av vår teknologiske hverdag, blir det stadig viktigere å sørge for at disse interaksjonene føles genuine, ikke generiske. Oppgaven for markedsførere vil bli hvordan utforske krysningspunktet der det generiske møter det unike på en slik måte som gjør det mulig å bygge dypere kunderelasjoner.

Personlig utover personifisert

I et marked mettet med personifiserte opplevelser, er det viktig å utfordre rammene ved å utforske opplevelser som er personlige utover det konvensjonelle. Dette innebærer en dypere forståelse av mennesker, og beveger seg forbi grunnleggende demografiske data for å forstå de nyanserte ønsker og motivasjoner til enkeltpersoner. For eksempel ser Brian Chesky, administrerende direktør i Airbnb, for seg en AI som stiller grunnleggende spørsmål som «Hvem er du, og hva vil du?» i stedet for overfladiske spørsmål som «Hvordan opplever du oss?». Den massive inflasjonen av rating av alle transaksjoner har gitt massive data, men fremover kan vi kanskje få dypere og mer verdifulle data enn tracking av åpenbar liking. Denne dypere forståelsen tillater mer meningsfulle og virkningsfulle interaksjoner, skreddersydd ikke bare til brukerens behov, men til deres personlighet.

Bryt med standarden

Når det generiske og automatiserte blir standarden, vil det bli stadig viktigere å finne brytningspunktene som gjør det mulig å skille seg ut og bryte med monotonien til systemiserte interaksjoner. Gjennom AI kan merkevarer eksperimentere, leke og utforske, og skape nye opplevelser som de tidligere ikke kunne. Brukt riktig kan infusjonen av personlighet og spontanitet i AI-interaksjoner sikre at opplevelsene forblir forfriskende og unike, og forhindre trettheten som ofte følger med altfor systematiserte interaksjoner.

Supercharging av kreative medskapere

Rollen til AI i å styrke kreative skapere kan ikke undervurderes. Gjennom verktøy som forsterker det kreative potensialet til kundene, kan AI gi markedsførere muligheten til å utforske nye grenser og flytte grensene for hva som er mulig for kundedialog. Å gjøre kundene til medskapere av innhold kan sikre at markedsføringe gis helt nye uttrykksmuligheter, noe kan føre til rikere og mer engasjerende kundeopplevelser. Samtidig som man kan omgjøre kunder til ambassadører, og til og med kanskje samarbeidspartnere.

Agentene kommer

AIs potensial til å revolusjonere kundeopplevelser er stort, med applikasjoner som spenner fra naturlig språkinteraksjon til personlige AI-agenter. Som Bill Gates antyder, vil AI-agenter snart forvandle hvordan vi lever livene våre, både online og offline. Disse agentene vil tilby naturlige, intuitive interaksjoner som forstår og forutser brukerbehov, og skaper sømløse og personlig tilpassede opplevelser.

Elefanten i rommet

For å utforske hvordan vi som markedsførere kan bli bedre på menneskeliggjøring av AI har vi i EY Doberman lekt, eksperimentert og utviklet et nytt verktøy som kan hjelpe oss til å forstå det som ofte blir unngått. ElefantenTM, vår nydesignede AI-applikasjon utforsker det spennende potensialet til AI for å avdekke uuttalte og ignorerte emner i møterommet, på kontoret, i workshopen eller i kundedialogen. ElefantenTM er din med-moderator, utfordrende kritiker eller provokatør i møtet. Den lytter til diskusjoner, fremhever essensen av det som er sagt, og setter søkelyset på perspektivene som savnes – eller bare målrettet unngått.

I en verden der samtaler danser rundt elefanten i rommet, ofte på bekostning av meningsfull diskurs, går ElefantenTM modig inn i rampelyset. Den lytter, den dissekerer, og den kaster fryktløst lys over perspektivene vi har en tendens til å overse eller bevisst omgå. Men det gjør det med en leken stil som holder oss engasjerte og på tå hev.

Den er manifestasjon av budskapet til denne artikkelen, og her kan du prøve den selv her.

Behnam Farazollahi er CEO EY Doberman Nordics. Han skal holde foredrag på DSAD den 17. oktober. Les mer om konferansen og book din billett her.

Del dette innlegget: