Smart Start om Inhousing blir til nytt nettverk

Er nettverket Inhouse/ produserende markedsavdelinger noe for deg?

Over tid har vi sett at flere annonsører har tatt større deler av markedsføringen inhouse. Man har altså overført en del oppgaver som tidligere har vært kjøpte hos forskjellige byråforbindelser, til egen markedsavdeling, eller et eget inhouse-byrå / inhouse-miljø. Grunnen til at man gjør dette varierer. Fleksibilitet, nærhet til oppgaver, krav til hastighet, en helt ny media/teknologi/data situasjon og kostnader nevnes. Det er sjelden enten eller. De fleste velger varianter av inhouse og eksterne byråmiljøer. Man gjør seg løpende vurderinger av hva som er lurt å ha internt og hva man kjøper eksternt.

NYHET!
Vi i ANFO lanserer et nytt nettverk; Inhouse/Produserende markedsavdelinger. Ta kontakt med jan.morten@anfo.no om dette er noe du ønsker å være med på. 

På frokostmøtet vårt Smart Start: Inhousing i praksis hadde vi invitert tre forskjellige aktører som skulle gjøre oss litt klokere på tematikken.

Vi startet med Tina B. Lykke Christensen fra Forsvaret. Forsvaret har et ganske omfattende miljø til innholdsproduksjon i forskjellige kanaler. Tina fortalte hvordan engasjement og kreativitet blomstrer når teamet selv står for utvikling, produksjon og publisering. Men også hvordan man på en fruktbar måte jobber sammen med eksterne parter. 

Sandra Pettersson fra Inhouse AB & Tina B. Lykke Christensen fra Forsvaret.

Byråperspektivet fikk vi av Sigmund Malkenes fra WAL. Han sammenlignet ganske elegant daglig markedsføring med daglig middagslaging. Det må gjøres hver dag og uten inspirasjon blir det fort kjedelig. Sigmund delte erfaringer fra forskjellige samarbeidsmodeller. Godt samarbeid, tillitt og åpenhet er viktige ingredienser for et fruktbart samarbeid.

Hva er da oppskriften for suksess?

Noen ganger er det slik at naboen ligger litt foran. I dette tilfellet snakker vi om Sverige. Med litt større virksomheter og litt større internasjonal suksess som eksportør av lokale brands «til verden», har det vært vanligere med større markedsavdelinger og flere in house byråer i Sverige. Sandra Pettersson fra svenske Inhouse AB gav oss både tips til å lykkes og konkrete verktøy på veien. Hun presenterte også «Inhousebarometern», en analyse som kartlegger og analyserer svenske in house byråer. Et sentralt funn fra de helt ferske tallene var at i en nedgangstid som det svenske markedet står i, så vokser in house miljøene fortsatt, mens byråmarkedet ellers opplever nedgang og stagnasjon.

Hva lærte vi denne dagen?

Det er flere som opererer med inhouse byråer/avdelinger enn hva man tror. Kanskje er det riktigere å innføre et nytt begrep: Produserende markedsavdelinger. Takk Sandra for en god presisering!

Samarbeid mellom interne og eksterne miljøer er bra. Og i de fleste sammenhenger også normalen. Det er sjelden enten eller. Annonsører som tar inhouse deler av det som tidligere ble gjort på byen gjør det fordi det er fornuftig. Et setup med interne og eksterne miljøer betyr også fleksibilitet. Personlig er jeg ganske overbevist om at de byråene som finner gode løsninger for å jobbe sammen med kundene sine inhouse miljøer vil være vinnere over tid.

Raushet, tillit og engasjement er en bra combo for gode løsninger. La oss dele erfaringer. Vi er i sammen i denne båten!

Del dette innlegget: