– Prosjektet som etter hvert blir til bransjens mest etterspurte undersøkelse, har ANFO nå gjort i mer enn år. Vi er ganske sikre på at dette er vår andedams mest anerkjente, og etterspurte faktagrunnlag, sier Håvard Kvernaas Bakken i ANFO.
Vi har lett spøkefullt omtalt den årlige lansering for høstens vakreste eventyr. Helt der er vi nok ikke, men et lite høydepunkt for mange (eller et stort høydepunkt for bransjens nerder) er vi nok.
ANFO jobber kontinuerlig med å fremskaffe og tilrettelegge kunnskap om hvordan markedsførere tenker og jobber. Dette gjør vi for å støtte våre medlemmer og løfte viktige bransjespørsmål. Kunnskap og innsikt er avgjørende for å fatte de riktige beslutningene. DSAR viser hvordan du og dine bransjekollegaer ser på budsjetter, virkemidler, medieutvikling og samarbeidsrelasjoner. I dag og i fremtiden. Å predikere hva som vil skje i fremtiden er ikke lett. Men vi er jo noen som prøver likevel. Vi spør Håvard som er ansvarlig for denne undersøkelsen i ANFO om hva han tror er årsaken til at denne rapporten har blitt såpass etterspurt.
– Vi vet at rapporten brukes som bakgrunn for omorganiseringer, oppkjøp, strategiske veivalg og bedriftsetableringer. Dette gjør oss både stolte og ydmyke. Både media og våre medlemmers samarbeidspartnere refererer stadig til undersøkelsen. Og minst like viktig, funn i rapporten er grunnlag for faktabaserte diskusjoner i bransjen. Og vi liker jo faktabaserte diskusjoner gjør vi ikke? Hva mener vi om bærekraft, reklamebyråer, globale plattformer, mediebyråer, brand safety og kunstig intelligens? Denne rapporten har svarene, sier Håvard.
Det meste er i forandring. Skal vi lykkes i fremtiden, noe vi antar og håper at de fleste har planer om, vil det være avgjørende å ha vilje og evne til nettopp å endre seg. Sannsynligvis raskere og hyppigere enn noensinne tidligere.
Rapporten er tilgjengelig for konferansens deltagere og ANFO sine medlemmer.
Dato for årets lansering er som sagt 17. oktober.