GARM legges ned/pauses

I alle fall inntil videre.

WFA (World Federation of Advertisers), ANFO sin globale moderorganisasjon, var initiativtaker til etableringen av GARM i 2019. GARM har hele tiden vært et frivillig cross industry initiativ med formål om å adressere digital safety. 

– GARM som en global selvregulering, hvor store deler av bransjen hver på sin måte adresserer det vi alle ser er store utfordringer, har vært et imponerende initiativ. At dette nå stopper opp, er trist. Og det som følge av at en aktør som X (tidligerer Twitter), som finansieres av annonseinntekter, saksøker sine kunder er jo både rart og overraskende. Snakk om å sage av den grenen man selv sitter på, sier Jan Morten Drange.

Bilde av Jan Morten Drange i ANFO. Han skriver om GARM.
Jan Morten Drange i ANFO skriver om GARM.

GARM ble etablert i etterkant av terrorskytingen i Christchurch på New Zealand, hvor terroristen livestreamet angrepet på Facebook. I samme periode opplevde vi også flere svært uheldige høyprofilerte saker hvor annonser ble plassert i det vi trygt kan kalle svært uheldige omgivelser. Det er ingen tvil om at den globale selvreguleringen har vært et viktig tiltak som også har oppnådd svært gode resultater.

Bakgrunnen til at man nå legger ned arbeidet er hovedsakelig at X (tidligere Twitter) nylig har stevnet WFA og flere sentrale globale brand medlemmer i WFA for brudd på amerikanske konkurranseregler. X ser på GARM som en ulovlig boikott av X i annonsemarkedet. At flere globale aktører har valgt å ikke annonsere på X etter at Elon Musk kjøpte selskapet er et faktum. Begrunnelsen til disse annonsørene har vært at X ikke gjør nok for å hindre spredning av skadelig innhold.

Denne stevningen kommer nå i tillegg til en pågående prosess som har foregått en stund mellom GARM og amerikanske myndigheter.

– Jeg håper jo nå at vi har kommet så langt at vi selv uten GARM har tilstrekkelig fokus på brand safety digitalt. Som bransje er det jo slik at vi blir kollektivt flinkere dag for dag. GARM som et fyrtårn har selvsagt hatt stor betydning for mange av oss. Vi får satse på at det som over tid har skjedd i regi av GARM, og ikke minst det som nå har skjedd, blir en ekstra motivasjon for organisasjoner og aktører i hele verden til å fortsette å løfte tematikken, sier Jan Morten.

WFA vil bestride anklagene man er svært uenige i. WFA og GARM mener at man alltid har etterlevd gjeldende konkurranseregler. GARM er en ideell organisasjon uten midler eller ressurser som gjør at man både kan fortsette arbeidet samtidig som man er i en pågående rettsprosess. GARM sine motiver har hele tiden vært en kompromissløs søken etter et tryggere og bedre internett som innpakning for våre medlemmers kommersielle budskap.

– Når det gjelder de prosessene som foregår og har foregått mellom GARM og det amerikanske rettsapparatet er jeg ikke tett nok på til å kommentere annet enn ganske overflatisk. Det jeg kan si er at GARM sine motiver alltid har vært edle, sier Jan Morten.

Selv om GARM i den form vi har lært å kjenne ordningen nå settes på pause betyr ikke det at fokuset på brand safety blir mindre. Både ANFO, WFA og andre aktører i bransjen er opptatt av at vi skal kunne annonsere i trygge omgivelser digitalt. Det arbeidet kommer til å fortsette. Ta gjerne kontakt med undertegnede om dette er noe du ønsker å diskutere videre eller engasjere deg i.

Del dette innlegget: