Disse har vunnet mest i ANFO Effekt

Få full oversikt over hvilke annonsører, mediebyråer og reklame- og PR-byråer som har vunnet mest gjennom tidene.

For tolvte året på rad arrangerer vi ANFO Effekt. Vi har nå en base med rett under 1200 unike case, og det vitner om at Effekt er en konkurranse som står høyt i kurs i bransjen. Effekt-konkurransens medaljeoversikt gir en oversikt over de aktørene som har vært flest ganger på seierspallen.

Poengutregning

Med inspirasjon fra poengsystemet i de olympiske leker er Effekt-bragdene vektet på følgende måte:

  • Grand Prix = 6 poeng
  • Gull = 5 poeng
  • Kantars Innsiktspris = 4 poeng
  • Sølv = 3 poeng
  • Bronse = 2 poeng
  • Diplom = 1 poeng
Trigger Oslo, Carat, Alexander reklamebyrå, Spoon, Han som tegner, MVH vant Gull i den nye kategorien Bærekraft i 2022/2023 for caset Kiwi – Skolekravet.

Mestvinnende annonsører

Den mestvinnende annonsøren i Effekt-historien er DNB. De vinner med to poeng over Orkla Home & Personal Care og McDonald´s som deler andreplassen. Tredjeplassen går til utfordreren Vipps som i løpet av relativt kort tid har hevdet seg godt i ANFO Effekt.

Mestvinnende mediebyråer

Den soleklare førsteplassen for mestvinnende mediebyrå gjennom Effekt-historien går til OMD med 185 poeng, for blant annet 15 gull og 13 sølv. Dette er en eksepsjonell prestasjon, og vi venter spent på om OMD også i år skal hevde seg i konkurransen. iProspect plasserer seg som runner up, og det tredje mestvinnende mediebyrået gjennom tidene er RED dentsu X.

ANFO Effekt er utvilsomt et av årets høydepunkt for oss i OMD og er en konkurranse som både vi og annonsørene vi jobber med setter svært høyt. Sammen med toneangivende ANFO-medlemmer som Orkla, McDonald’s og Telenor har vi lykkes med å sanke inn en rekke priser i konkurransen hvert eneste år, noe vi er utrolig stolte av. ANFO Effekt er en viktig konkurranse og har utvilsomt vært en viktig bidragsyter til at fokuset på effekt i bransjen er større enn noensinne.

Torstein Rafgård, Adm. dir i OMD

Mestvinnende reklame- og PR-byråer

Tungvekteren TRY med underselskapene Apt, Opt, Pearl og Råd troner på toppen av listen over mestvinnende reklame- og PR-byråer gjennom tidene. POL kaprer andreplassen og på tredjeplass finner vi Nord DDB.

Frist for innsending av case er 12. januar – les alt om konkurransen her.

Hedersprisen Årets birøkter 🐝

Under prisutdelingen i ANFO Effekt har vi også delt ut hedersprisen Årets birøkter. Dette er en pris som henger usedvanlig høyt, og den blir ikke delt ut hvert år.

  • Prisen ble første gang delt ut til Svein Larsen fra daværende Futatsu, nå Atyp. For en utrettelig kamp for effektiv kommunikasjon i mange år.
  • Neste gang til Torstein Rafgård i OMD. Toppsjefen i et byrå som har dominert vinnerlistene I ANFO Effekt siden starten.
  • Så til Espen Haugen og Anders Erikson, den gang Kitchen, i dag Los&Co. Gutta bak Effektboken.
  • I 2020 var det DNB sin markedsavdeling som vant hedersprisen for solid arbeid over mange år, og for å ha preget ANFO Effekt sine resultatlister siden starten.
  • I 2022 vant Lerum som vant hedersprisen. Som en relativt liten aktør med tilsvarende budsjetter har de konkurrert og markert seg godt i hele perioden.
  • I 2023 ble hedersprisen gitt til bransjen som helhet.

Frist for innsending av case i ANFO Effekt er 12. januar – les alt om konkurransen her.

Del dette innlegget: