Vinnerne i ANFO MarTech Awards 2023

Her får du full oversikt over alle vinnerne i årets konkurranse og jurybegrunnelsene.

Årets innovasjon

GULL

BI Studieomaten
Med: Schjærven Reklamebyrå & Handelshøyskolen BI

Jurybegrunnelse: Gullet i Årets innovasjon går til en aktør for deres betydelige evne til å skape en dyp og resonnerende forbindelse med deres digitale målgruppe. Med en bemerkelsesverdig sammensmeltning av avansert maskinlæring, personlig tilpasning og smart automatisering har aktøren klart å utmerke seg som en visjonær og empatisk innovatør i utdanningssektoren. De har med finurlighet og finesse oversatt et komplekst backend-system til en brukervennlig og intuitiv front-end, som ikke bare løfter deres rekrutteringsstrategi, men også adresserer større samfunnsmessige utfordringer knyttet til studievalg. Deres engasjerende og strategiske bruk av MarTech og egenutviklede løsninger har produsert både verdifullt innhold og en kundeinnsikt som overgår det forventede. Selv om visuelle aspekter i kampanjen kunne vært forsterket, har aktørens konseptualisering og implementering av plattformen satt en ny standard for innovasjon, resonans og langvarig verdi i MarTech-landskapet.

Selv om konseptet minner om tidligere vinnere, har innsenderen klart å forme det til sitt eget unike produkt som skiller seg ut og setter en ny standard for utdanningssektoren. Årets innovasjon går til Handelshøyskolen BI og Studiomaten.  

SØLV

TV 2 Play – SEO suksess med strukturert data
Med: Nova Rocket og TV 2 

Jurybegrunnelse:
Aktøren fremviser en sølvverdig innovasjon gjennom sin SEO-suksess, hvor de har manifestert sin utfordrerposisjon med både dyktighet og strategisk finesse. Med en gjennomtenkt og metodisk tilnærming har de klart å navigere i et konkurransedyktig miljø ved å bruke intelligens og ekspertise for å tiltrekke nye abonnenter og oppmerksomhet, noe som vitner om et eksepsjonelt håndverk innen SEO. Systemet er godt forankret i teknologi og har samtidig utnyttet strukturerte data til å nå nye høyder i måten de tilrettelegger presisjonen av sine treff for potensielle seere. Juryen applauderer aktørens evne til å forsterke sin tilstedeværelse i et konkurransedyktig landskap dominert av globale giganter. Juryen gratulerer og gir sin respekt til TV 2 Play, for deres innovative tilnærming og evne til å lykkes på egne premisser i et krevende digitalt økosystem. Gratulerer! 

BRONSE

Ny plattform for måling av kanaleffekter og ROI-optimering
Med: Penetrace

Jurybegrunnelse:
Bronsevinneren har identifisert et vesentlig og tidligere uoppfylt behov i markedsføringsmålinger, håndterer kanaleffekter og ROI-optimering, også for ofte neglisjerte offline-kanaler. Plattformens innovative tilnærming og brukervennlighet lar brukerne operere uten avansert teknisk ekspertise, gir annonsører og byråer en betydelig tidsbesparelse og potensielt sterkere innsikt. Løsningen fremstår som både fremtidsrettet innen MMO-analyse og avgjørende for en tid post-tredjepartscookies.  Denne løsningen representerer et betydelig sprang mot tidsbesparing og skalerbarhet. 

Til tross for entusiasmen og forventningene som omgir plattformen, anerkjenner juryen også at det fortsatt gjenstår å se konkrete resultater som kan underbygge casets fullstendige potensial.

Juryen applauderer aktøren for deres hengivenhet til innovasjon og ser frem til å følge med på den videre påvirkningen deres plattform vil ha på bransjens utvikling. Vi gratulerer Penetrace med deres løsning «Penelytics – Ny plattform for måling av kanaleffekter og ROI-optimering». 


Databasert innsikt

GULL

BI Studieomaten
Med: Schjærven Reklamebyrå & Handelshøyskolen BI

Jurybegrunnelse: 
Vinneren har demonstrert en gullstandard innen databasert innsikt og markedsføringsteknologi. De har vist en særs god dybdeforståelse for målgruppens behov og har forankret sin løsning i solid og relevant tredjepartsinnsikt, hvilket setter retning for en effektiv og målrettet strategi. De har utmerket seg ved å utnytte avansert teknologi bestående av maskinlæring, personalisering og automatisering som demonstrerer en innovativ tilnærming til markedsføringsteknologi, samt at de har vært rause med delingen av back-end teknologien. De har ikke bare oppnådd høy konverteringsrate, men også satt i gang en langsiktig tilnærming som tjener både studentene og institusjonens rekrutteringsbehov. Med dette har de ikke bare levert en løsning som fremmer indre motivasjon for studievalg, men har også håndtert en samfunnsutfordring. 

Innsender viser også til hvordan de bruker løsningen til å hente inn ny innsikt til forbedringer utover det løsningen opprinnelig var tiltenkt (studiebeskrivelse på nettsiden). Aktøren er et eksempel på eksemplarisk bruk av både eksisterende MarTech og egne innovative løsninger, som viser vei for fremtidige studenter og understreker deres posisjon som en pionér innen studentrekruttering og forståelsen av egne og potensielle studenter. Vi snakker selvsagt om Handelshøyskolen BI og BI Studieomaten, gratulerer! 

SØLV

Datadrevne stelletips
Med: Merkle & Mester Grønn

Jurybegrunnelse:
Sølvvinneren har på imponerende vis demonstrert deres finurlige og metodiske tilnærming til skreddersydd kundekommunikasjon. Med en krystallklar forståelse av utfordringene både internt og for kunden, har de navigert i merkevarebygging og etablering av langsiktige kundeforhold. Deres bruk av komplekse regelsett og avansert segmentering, spesielt ned til detaljer som fargen på en blomst kunden har kjøpt, vitner om en innovativ bruk av teknologi som hever kommunikasjonens relevans til nye høyder. Resultatene – en bemerkelsesverdig økning i engasjement og en reduksjon i avmeldinger fra nyhetsbrev – snakker for seg selv, bekrefter dermed suksessen i deres strategi og avslører et merkevarebyggende håndverk av ypperste klasse.

Deres ekskluderingsstrategi, som unngår å tilby produkter kunden allerede har kjøpt, sammen med deres forståelse for teknologiens muligheter, gir en tilnærming som ikke bare skaper gode resultater, men også legger et robust fundament for kontinuerlig tilpasning og lojalitetsbygging. Dette skiller dem ut som en merkevare som forstår å møte kunden der hen er i sin reise, og leverer en opplevd verdi som strekker seg langt utover produktkvaliteten. Juryen gratulerer «Mester Grønn – Datadrevne stelletips». 

BRONSE

Lokale opplevelser – global reach
Med: GroupM og Visit Norway

Jurybegrunnelse:
Bronsevinneren i kategorien har demonstrert en bemerkelsesverdig evne til å realisere «lokale opplevelser med global rekkevidde, gjennom en tilnærming som både er pragmatisk og nyskapende. Juryen setter pris på den systematiske og detaljorienterte tilnærmingen som innsenderen har vist i sin kreative utforming av kampanjer, som har produsert solide resultater på tross av et stramt budsjett. Aktøren har vist en betydelig anvendelse av markedsføringsferdigheter og har klart å maksimere effekten av sin markedsføringsteknologi med kvantifiserbare og velbegrunnede resultater som spenner over flere nøkkelindikatorer. Deres strategiske fokus på ‘share of search’ er notert som et viktig aspekt i vurderingen av deres suksess.

Selv om deres tilnærming kanskje ikke innebærer den mest komplekse MarTech-anvendelsen, har aktøren vunnet på sin evne til å anvende tradisjonell teknologi på en kreativ måte, utnytte en skreddersydd algoritme for målrettet mediekjøp, og effektivisere seertid på YouTube. Juryen anerkjenner løsningen som en ypperlig kombinasjon av godt markedsføringshåndverk og enkel, men effektiv bruk av teknologi, noe som gjør det mulig for dem å skape beslutningsgrunnlag for optimalisering og med stor sannsynlighet tiltrekke seg mange nye reisende til Norge. Juryen gratulerer «Visit Norway – Lokale opplevelser – global reach»


Kundeklubb

GULL

Datadrevne stelletips
Med: Merkle & Mester Grønn

Jurybegrunnelse: 
Selv i et tett felt med mange sterke case var det en helt enstemmig vinner i denne kategorien. Annonsøren hjelper kundene sine med å pleie sin investering i produktene de selger. De viser ekte engasjement og fagkunnskap, og de går svært langt i å innfri tilpasning og personalisering både for buskap og tidspunkt. Den tekniske løsningen er rå, og tar i bruk cutting edge metoder og løsninger. Prosjektet har snudd en negativ trend i kundeklubben til vekst og juryen mener at annonsøren utstyrt sin kundeklubb med grønne fingre. Gull i kategorien kundeklubb går “Datadrevne stelletips” fra Mester Grønn.

SØLV

Mitt Hageland: Et bonuskonsept som skaper verdi!
Med: Oculos & Hageland

Jurybegrunnelse: 
Bonus og valuta i kundeklubber er et spennende tema! Denne annonsøren har tenkt smart rundt hvordan deres kundeklubbmedlemmer responderer på bonus og verdikuponger. Strategien bak er å lage et bonusprogram som kundene setter pris på uten at det går på lønnsomheten løs, men som gir mange kunder en positiv overraskelse i kassa. Programmet er muliggjort med god teknologi som samarbeider på mange nivåer. Og resultatene er svært gode. Sølv går til “Mitt Hageland” og deres bonuskonsept som skaper verdi.

BRONSE

Møbelringen Venteløp –bedre kundeservice og store besparelser med automasjoner
Med: Oculos & Møbelringen

Jurybegrunnelse: 
Stillheten mellom et kjøp og levering av kostbare ting er en av de tristeste periodene i et forbrukerliv… Annonsøren forstår at kunden er utålmodig og vil vite så mye som mulig om produktet som er på vei. Tanken bak prosjektet løser dessuten noen kostbare utfordringer hos annonsøren samtidig som den styrker hele kjøpsopplevelsen for kunden. Avansert integrasjon av eksisterende systemer og ny teknologi gir muligheter, og annonsøren er godt i gang med å utnytte disse. Bronse i kategorien kundeklubb går til Møbelringen og deres venteløp.


B2B

I år kom det kun inn to case i kategorien B2B. Men mangel på volum ble kompensert i kvalitet, og juryen delte derfor ut både sølv og gull i kategorien.

GULL

Azets lojalitetsprogram for bedrifter og ansatte
Med: Oculos & Azets

Jurybegrunnelse:Juryen tar frem ord som best in class og er dypt imponert over ambisjonene, strategien og gjennomføringen av dette omfattende prosjektet. På veien for å lage et strategisk verktøy for kundeoppfølging og kundeopplevelse har selskapet funnet pain points OG løsningene for både seg selv og kundene. Caset er svært godt gjennomarbeidet, og setter en ny standard for selskaper som planlegger å vokse i tjenestesektoren. Det er ingen tvil, vinneren av gull i kategorien B2B er Azets lojalitetsprogram for bedrifter og ansatte.

SØLV

Branded By Bring
Med: POL & Bring

Jurybegrunnelse: 
En nøkkeloppgave for business-to-business markedsføring er å skaffe leads som selskapet kan bearbeide. Vanligvis løses oppgaven med rasjonell og litt “kjedelig” kommunikasjon. Men denne aktøren har våget å satse på et lekent og modig konsept som har kastet av seg leads og doblet inngangen av kontakter som selskapet kan følge opp. Dette er det som skjer når man lager en kampanje som setter kunden i sentrum av kommunikasjonen. Vinneren av sølv i kategorien B2B er Branded By Bring.


Årets tech geek

For første gang skal vi dele ut hedersprisen Årets Tech Geek. Bare det siste året har det vart en enorm utvikling innom teknologi feltet. I bransjen vår er det ikke lenger bare it- og markedsavdelingene som er interessert i teknologi. Vi ser at alle avdelingene innen bedriftene nå har fått øynene opp for hvilke muligheter ny teknologi kan gi. På grunn av alt som skjer på teknologifeltet ønsker vi å dele ut prisen Årets Tech Geek. Vi vil hedre den eller de som henger med i svingene, er nysgjerrige og oppsøker ny teknologi og kunnskap. Det er ikke enkelt å være first mover, og vi mener at det fortjener ekstra oppmerksomhet og ros.

Vi i ANFO har møtt mange talentfulle mennesker dette året, men én har skilt seg ut. 

Denne personen startet sin karriere i Orkla i 2017, og har siden den gang vist en utrolig evne til å lede og inspirere. 

I 2021 gikk hun over til Orkla Foods Norge først som prosjektleder i New Business og Digital team hvor hun jobbet med digitale prosjekter for utvalgte merker og nye business muligheter. 

 I 2022 ble hun plukket ut til å delta i Junior Advisory Board, en gruppe unge medarbeidere som gir råd til bl.a. konsernsjefen og jobber med konkrete prosjekt for konsernet 

 I år gikk hun over i stillingen som Fagsjef Teknologi i Marketing.  

 Vinneren av Årets tech geek er Sofie Cappelen i Orkla! 


AI-generert innhold

GULL

Branded by Bring
Med: POL & Bring

Jurybegrunnelse:
Juryen trengte ikke å diskutere lenge før vi alle forstod at dette caset var årets snakkis i AI-generert innhold. Det er kanskje ikke vakkert og pixel perfect, men det bygger på en knallgod ide. Det vekker stor nysgjerrighet, noe resultatene viser, og det er modig og lekent. Nettopp fordi det er et helt “ekte” AI-generert innhold.

Annonsøren lar sine potensielle kunder få se sin egen bedrift bli avsender av en reklamefilm. Vi vedder på at de har gått som en farsott rundt lunsjbordet i små og store bedrifter i Norge. Branded By Bring stikker av med gullet i kategorien AI-generert innhold!

SØLV

Du er ikke en fisk
Med: Publicis & Flyte

Jurybegrunnelse:
Også dette caset gir målgruppen et ansikt, men på en litt annen måte. Det gjelder et alvorlig tema som ofte kommuniseres med pekefinger eller spiller på frykt. Her løser annonsøren oppgaven med glimt i øyet og med moderne og nytenkende metoder for å nå en voksen målgruppe.

Juryen mener at annonsøren bruker AI på en forbilledlig måte og scorer bidraget høyt på kreativitet og kvalitet i uttrykket og uttakene. Kommunikasjonsresultatene fra prosjektet og kampanjen er meget gode, og man har oppnådd målsettingen om at regjeringen vedtar en nullvisjon for drukning i Norge. Sølv går til fisketrynene i Flyte – og kampanjen “du er ikke en fisk».

BRONSE

AI-bilder for Nasjonalforeningen for folkehelsen
Med: Schjærven Reklamebyrå AS & Nasjonalforeningen for folkehelsen 

Jurybegrunnelse:
Hvordan kan man portrettere en utsatt gruppe og gi dem en stemme når det rettighetsmessige og etiske kommer i veien for å danne et klart bilde?

I dette caset utnytter annonsøren det mange mener er en svakhet med AI-genererte bilder, -de er ikke av “ekte” mennesker. Det hindrer oss som mottakere allikevel ikke å forstå settingen og utfordringen i motivet. Nasjonalforeningen er definitivt inne på noe, og vi ser frem til at teknologien løfter kvaliteten og lokker frem budskapet enda tydeligere.

Juryen verdsetter bruken av AI-teknologi og hvilke utfordringer den løser for Nasjonalforeningen for folkehelsen når de setter fokus på mennesker med demens. 


Søk

GULL

Når teknisk SEO møter kreative journalister
Med: VG og Godt.no

Jurybegrunnelse:
Når man er en av Norges største nettsteder, er det lett å hvile på laurbærene mens brukerne strømmer inn. Det har årets gullvinner ikke gjort. Vinneren har ikke bare ryddet opp i tidligere teknologiske feiltråkk, de har med utgangspunkt i innsikt om brukerne, utnyttet data og teknologi for å utvikle smarte digitale verktøy som løser hverdagen for forbrukere. På eksemplarisk måte har de tatt i bruk alle virkemidler i boka for å være der når kunden er ute og søker på matoppskrifter. Vi gratulerer Godt.no med seieren. 

SØLV

TV 2 Play – SEO suksess med strukturert data
Med: Rocket & TV 2

Jurybegrunnelse:
Nest etter været er det kanskje TV-serier og filmer som vi nordmenn liker å prate mest om.  Sølvvinneren påberoper seg å være første aktør innenfor markedet for strømmetjenester som benytter seg SEO for å være der med de beste TV-opplevelsene når nordmenn søker underholdning i mørketida. Caset preges av systematisk og solid SEO- håndverk, med gode resultater å vise til. Vi gratulerer TV2 Play som vinner av sølv i kategorien Søk.

BRONSE

Valgomaten til VG
Med: VG 

Jurybegrunnelse:
Hva stemte du ved årets kommunevalg? Kanskje var det nettopp bronsevinneren som hjalp deg i valgets kval. Caset imponerer gjennom sin bruk av automatisering som resulterer i forbedret synlighet i Googles kompetitive univers for synlighet. Årets bronsevinner er VGs Valgomat!


Non-Profit

Det ble kun sendt inn to case i kategorien Non-Profit i årets konkurranse. Juryen ønsket likevel å dele ut sølv og bronse til de to casene.

SØLV

Julegryta 2022
Med: Publicis Starcom & Frelsesarmeen

Jurybegrunnelse:
I en høytid med stramme lommebøker og stor konkurranse om oppmerksomheten, har sølvvinneren truffet riktig målgruppe med god timing som resulterte i en økning i donasjoner på 45% over fjoråret. Med et gjennomført godt kommunikasjonskonsept har de kapitalisert på den emosjonelle oppmerksomheten og utløst effekt i giverglede der digital givning sto for 83% av gavene. Vi gratulerer Frelsesarmeen med Sølv for Julegryta.

BRONSE

Du er ikke en fisk
Med: Publicis & Flyte

Jurybegrunnelse:
Drukning er en nesten en like stor utfordring som alvorlige trafikkuhell her til lands, med “mann 60” på toppen av statistikken. Organisasjonen Flyte har løftet problemstillingen og bedrevet underholdende folkeopplysning gjennom kampanjen «Du er ikke en fisk». Målet? Overbevise regjeringen om å ta drukning på like alvorlig vis. Gjennom Generativ Ai og med begrensede midler skaper bronsevinneren en kampanje med unik stil og en sterk budskapskraft. Resultatet? Kampanjen fanget folks oppmerksomhet og regjeringen vedtok nullvisjonen. Nå kjenner 1 av 3 i målgruppen til Flyte. Bronsevinneren er i flyt-sonen!


B2C – over 100 ansatte

Det kom kun case inn i kategorien B2C – over 100 ansatte, ikke i kategorien B2C – under 100 ansatte. Derfor delte juryen kun ut metaller i kategorien B2C – over 100 ansatte.

GULL

Studiomaten til BI
Med: Schjærven Reklamebyrå & Handelshøyskolen BI

Jurybegrunnelse:
Noen valg er viktigere enn andre. Som barn blir man ofte spurt hva man vil bli når man blir stor – og svaret er ofte brannmann eller prinsesse. Sjokket blir derfor stort når man faktisk må velge og innser at en megler kan være alt fra en finansmegler til en forsikringsmegler. Det er en jungel der ute. Da er det godt at kveldens gullvinner har tatt seg tid til å samle og forvalte en imponerende mengde data. Ikke bare har de samlet dataen, den blir vist frem og benyttet i et format som unge virkelig forstår, liker og faktisk kan forholde seg til. Vi liker quizzer, tester og Harry Potter. 

Juryen vil derfor gratulere Studiomaten til BI med den fantastiske jobben de har gjort med å hjelpe unge mennesker med å ta et veldig viktig valg. 

SØLV

TV 2 Play – 150% økning i salg med trendspotting-rigg
Med: Rocket & TV 2 Play

Jurybegrunnelse:
Kollegaen din har fortalt deg om en skikkelig bra serie du bare må se! Popcornet er tatt frem og bena er allerede trukket godt opp i sofaen. Men hvor går egentlig denne serien? Du gjør et søk på google, finner et treff hos en strømmetjeneste og blir skikkelig glad. Skuffelsen blir derfor enorm når det viser seg at den serien ikke lenger er tilgjengelig. Heldigvis har kveldens sølvvinner gjort noe med dette. Ved bruk av innovative løsninger og særs god bruk av data sørger de for at du finner den TVserien du faktisk ville se.  Dette er en innovasjon som faktisk kommer forbrukeren til nytte. 

Juryen gratulerer TV2 med sølv i kategorien B2C for bedrifter over 100 ansatte med trendspotting i google ads. 

BRONSE

Etterkjøpsdialog for norske matskatter i MENY
Med: Meny

Jurybegrunnelse:
Små lokale matleverandører har nesten aldri store markedsbudsjetter. De er ofte avhengig av hylleplasseringene på matbutikkene for at salget skal gå. Og det er så synd, for det er mange lokalproduserte skatter som ikke får skinne like godt som de store aktørene. Det har årets bronsevinner gjort noe med. De har en stor plattform og en stor database både kunder og samtykker. Dette setter dem i en helt unik posisjon til å kunne spre matglede, noe de har utnyttet på eksemplarisk vis. Ved smart bruk av e-postmarkedsføring har de klart å bygge preferanse og øke salget på matskattene vi kan finne i hyllene deres. 

Vi gratulerer Meny med bronse for caset, etterkjøpsdialogen for norske matskatter i kategorien B2C med over 100 ansatte.

Se alle bildene fra prisutdelingen i ANFO MarTech Awards her.

Del dette innlegget: