Vi har jo lenge ment at Meta håndterer personopplysninger ugreit, og har ved flere anledninger påpekt dette. Senest i anledning Oslo tingretts behandling av Datatilsynets forbud. Les saken her.
I den kommentaren ønsket vi jo Datatilsynet lykke til med å få etablert forbudet i hele EU/EØS, og det har de nå fått til. Fjær i hatten til dem, og noe vi støtter fullt ut. Det er bare å gi full honnør til det gode arbeidet Datatilsynet og Forbrukerrådet har gjort for å sette disse problemstillingene på dagsorden. De er jo langt foran det som skjer i resten av Europa. Vanligvis er jo Norge noen år bak, men i dette tilfellet er vi altså spydspissen.
Saken gjelder egentlig trioen Meta, brukerne og tilsynet, og ikke annonsørene direkte. Men nå ser det ut til at Meta tar dette på alvor, hvilket vil medføre at annonsørene kan kjøpe tjenester derfra med bedre samvittighet. Dette har vi jo ønsket oss lenge! – gode og lovlige produkter. Det Meta snakker om er en abonnementsløsning der vi antar at forutsetningen er at Meta ikke skal bruke personopplysningene, hverken til adferdsbasert markedføring, eller noe annet. Og en gratisversjon der brukerne samtykker til at Meta bruker personopplysningene, f.eks. til adferdsbasert markedsføring. Fra et rettslig ståsted skal det bli spennende å se om gratisversjonen til Meta (samtykkemodellen) faktisk vil holde stikk personvernrettslig. Men det blir jo en annen dans – fortsatt i trioen Meta, brukerne og tilsynet.