Datatilsynet har hatt rett siden 2015, da de skrev den omfattende og gode rapporten Det store datakappløpet, les mer om det her.
I mellomtiden har de store teknologigigantene gitt blaffen, som har skapt problemer for annonsørene. Vi har skrevet om dette mange ganger, senest i sommer – les det her.
Kjennelsen fra Oslo tingrett er en ny konstatering av det alle vet. Les om da Datatilsynet vant over Meta i Oslo tingrett her.
Datatilsynet vurderer å bringe det vedtaket som Meta bestrider i Norge, til Det europeiske personvernrådet for å utvide forbudet til å gjelde hele EU/EØS. Vi ønsker tilsynet lykke til i dette arbeidet. Det har gått 5 år siden GDPR, og endelig har snøballen begynt å rulle. Det norske datatilsynet har, sammen med Forbrukerrådet, vært en pådriver. Det er det som (ikke) foregår i det Europeiske og Irske datatilsynet som gjør at det tar helt urimelig lang tid å få satt skapet på plass.
Det norske annonsører ønsker seg er lovlige produkter, gjerne levert av Meta – altså andre boller. Det som gjenstår å se er om Meta og de andre store teknologigigantene står på sitt urimelige standpunkt i endeløse rettsprosesser, eller om de ønsker å være proaktive å komme et sultent marked i møte. Det siste alternativet hadde jo vært helt topp!