Blir det andre boller?

Norske annonsører ønsker seg lovlige produkter, gjerne levert av Meta.

Datatilsynet har hatt rett siden 2015, da de skrev den omfattende og gode rapporten Det store datakappløpet, les mer om det her.

I mellomtiden har de store teknologigigantene gitt blaffen, som har skapt problemer for annonsørene. Vi har skrevet om dette mange ganger, senest i sommer – les det her.

Kjennelsen fra Oslo tingrett er en ny konstatering av det alle vet. Les om da Datatilsynet vant over Meta i Oslo tingrett her.

Datatilsynet vurderer å bringe det vedtaket som Meta bestrider i Norge, til Det europeiske personvernrådet for å utvide forbudet til å gjelde hele EU/EØS. Vi ønsker tilsynet lykke til i dette arbeidet. Det har gått 5 år siden GDPR, og endelig har snøballen begynt å rulle. Det norske datatilsynet har, sammen med Forbrukerrådet, vært en pådriver. Det er det som (ikke) foregår i det Europeiske og Irske datatilsynet som gjør at det tar helt urimelig lang tid å få satt skapet på plass.

Det norske annonsører ønsker seg er lovlige produkter, gjerne levert av Meta – altså andre boller. Det som gjenstår å se er om Meta og de andre store teknologigigantene står på sitt urimelige standpunkt i endeløse rettsprosesser, eller om de ønsker å være proaktive å komme et sultent marked i møte. Det siste alternativet hadde jo vært helt topp!

Del dette innlegget: