Siden oppstarten i 2011 har ANFO Effekt hele tiden vært opptatt av å utvikle oss sammen med bransjen. Ikke nødvendigvis de store endringene fra år til år, men likevel nok til at vi alltid er i takt med, og gjerne også litt i forkant av utviklingen i markedet.
Effektmålinger er fortsatt en av våre største utfordringer i bransjen. Noen vil si den aller største. Vi bruker gigantiske summer på markedsføring. Da har vi alle et ansvar for å gjøre dette best mulig.
ANFO Effekt har befestet seg som den viktigste konkurransen for den norske markedsføreren. Det er vi stolte av. I årets konkurranse har 130 gode caser konkurrert. Og helt uten blygsel sier vi at kvaliteten aldri har vært høyere.
Dere i bransjen har gjort en fantastisk jobb det siste året. Når kvaliteten i år også ligger på et historisk høyt nivå, er det bare å gi seg ende over! Jeg er utrolig stolt.
Håvard Kvernaas Bakken, Effektgeneral i ANFO
Gullvinnerne i alle kategorier:
- SMART Produkt/ handel: McDonald’s med OMD og Nord DDB – Ikke heng på McDonald’s – Reisen fra global kjempe til lokal støttespiller
- SMART Tjeneste: Vipps med TRY Reklamebyrå og iProspect – Vipps, så vokste vi på netthandel – Veien til vekst gjennom å forstå den sterke merkevarens svake sider
- Vekst: Coop Extra med WAL og PHD – Gjør det tydelig!
- Bærekraft: Kiwi med Trigger Oslo, Carat, Alexander reklamebyrå, Spoon, Han som tegner og MVH – Kiwi – Skolekravet
- B2B: Vipps med TRY Reklamebyrå og iProspect – Vipps, så var vi verdt investeringen for bedrifter!
- Ny: Rebil Mobility med Askeladden & Co – Rebil – Motorveien til Norges største bruktbilforhandler
Se komplett liste over alle vinnere, jurybegrunnelser og bilder her.
Festkvelden ble toppet med utdelingen av Grand Prix, som gikk til Coop Extra for caset «Gjør det tydelig!». I begrunnelsen het det at: Dette er skikkelig bra håndverk. Ett case å bli inspirert av. Basert på en tydelig og lettfattelig strategi med et veldig tydelig mål har de maktet å styrke assosiasjonene til de viktigste driverne. Og ikke minst, kapret markedsandeler med lavere innsats enn konkurrentene.
Hedersprisen Årets Birøkter gikk til bransjen som en helhet, med bakgrunn i at det er summen av oss alle som løfter bransjen.
Kantars Innsiktspris gikk til Ringnes AS og Bauer Medias Merkevarepris gikk til Ice communication.
Jeg var med da vi startet ANFO Effekt for 11 år siden. Jeg husker godt den lille usikkerheten som inspirerte oss til å systematisk analysere tilsvarende konkurranser globalt. Jeg er veldig glad for at vi valgte å gå for det som ble ANFO Effekt. Det vi har fått til med ANFO Effekt er i all beskjedenhet veldig bra! Vi er ganske kompromissløse i vår tilnærming til effekt. Det profiterer vi på alle sammen.»
Jan Morten Drange, ANFO