Alle er enige om at det er viktig å bli husket og lagt merke til. Men man er ofte uenig om veien til mål. Nettopp derfor har vi har invitert Svein Larsen til å snakke om hvordan man står ut i mengden den 24. november på Deichman i Bjørvika.
I en kommentar i Kampanje stilte han nemlig spørsmålet: er det på tide å slutte og snakke om «distinktive brand assets»? og i foredraget sitt gjør Larsen en utdypning rundt dette.
Les kommentaren i Kampanje her.
Hvordan oppnå sterke kreative løsninger og gjenkjennelighet
– Ehrenberg-Bass med Byron Sharp i spissen har gitt et stort bidrag til vår kunnskap om hvordan merker vokser, noe som legger viktige forutsetninger for strategiske valg. Samtidig opplever jeg at Byron Sharp og hans ivrigste tilhengere har lite praktisk kompetanse på hva som skal til for å kreere engasjerende og interessante historier. Det betyr at de noen ganger, i jakten på distinkthet, står i veien for sterke kreative løsninger istedenfor å bidra til dem. Mye av foredraget mitt på ANFO Effekt kick-off vil handle om hvordan man stokker kortene for at man både oppnår sterke kreative løsninger, og gjenkjennelighet, sier Larsen.
Det viktigste poenget i foredraget mitt er kanskje at effektiv reklame krever to ting: faktabasert strategisk teft og kreativ skaperkraft.
Svein Larsen, rådgiver og partner i Atyp
– I foredraget kommer jeg også til å problematisere Sharps utsagn om at merkevarer bør søke meningsløs distinkthet fremfor meningsfull differensiering. Rett og slett fordi jeg mener at det er lettere å bli distinkt hvis man også fremstår annerledes, forteller Larsen. Dette har han også tidligere skrevet om i Kampanje.
Konkurransen som belønner best practise
På spørsmål om hvilken betydning ANFO Effekt har i bransjen, sier Larsen at ANFO Effekt er en konkurranse som belønner «best practise» innenfor bruk av hele markedsføringsmiksen. Den inspirerer kunder og deres samarbeidsparntere til å strekke seg lenger.
– Personlig synes jeg «vekst» er den mest interessante kategorien, da denne belønner merkevarer som leverer gode resultater over tid. For å vinne er det viktig å evne og kombinere strategisk teft og skaperkraft, slik at man utvikler løsninger som skaper resultater langt over det forventede, sier han.
Svein er en av de mest fornuftige personene jeg kjenner i bransjen. Han har bred, tverrfaglig kunnskap om bransjen og erfaring fra både mediehus, reklame- og mediebyråer. Svein har flere ganger vært jurymedlem til ANFO Effekt, og i 2017 vant han hedersprisen Årets Birøkter for sin utrettelige kamp for effektiv kommunikasjon over mange år. Jeg gleder meg til å ønske han velkommen på scenen under ANFO Effekt kick-off!
Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO og konkurranseansvarlig for ANFO Effekt