ANFO jobber kontinuerlig med å fremskaffe kunnskap om hvordan markedsførere tenker og jobber. Vi er opptatt av det markedsførerne er opptatt av. Dette gjør vi for å støtte våre medlemmer og løfte viktige bransjespørsmål. Kunnskap og innsikt er avgjørende for å fatte de riktige beslutningene.
I løpet av de ni årene vi har gjort undersøkelsen har annonsørrapporten etablert seg som kanskje det viktigste faktagrunnlaget i bransjen.
Den Store Annonsørrapporten ble eksklusivt presentert for deltagerne på Den Store Annonsørdagen som gikk av stabelen tidlig i oktober. En av hovedinnsiktene i årets rapport er at mange av oss ser for seg tøffe tider. Hele 84% av annonsørene ser for seg en forverring av norsk økonomi.
Rapporten går i dybden av temaene:
- Hvor går markedsføringspengene?
- Kanalkampen
- Markedsførerens største utfordringer og bekymringer
- Holdninger til norske og utenlandske medier
- Organisering og samarbeidspartnere
- Bærekraft i markedsføring
I år deles Den Store Annonsørrapporten eksklusivt med ANFO-medlemmer.
Er du ikke medlem enda? Ta kontakt med kommersiell direktør i ANFO, Thomas Rønnerud på thomas@anfo.no
Britene har valgt «permacrisis» som årets ord. Så ille er det ikke i Norge. Når man leser alle skriveriene om inflasjon, rentehopp, energikrise og krigsfrykt, så er det lett å overkompensere litt. Det er en vente-og-se-holdning i budsjetteringen til norske annonsører akkurat nå. Folk endrer kanskje forbruket sitt, men jeg tror det kommer til å bli et greit nivå på norsk privatkonsum neste år.
Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO
Rapporten gir innsikt i hvordan du og dine bransjekollegaer ser på markedsbudsjetter, virkemidler, medieutvikling og samarbeidsrelasjoner – både i dag og i fremtiden. Vi vet at rapporten har vært grunnlag for omorganiseringer, oppkjøp, strategiske veivalg og bedriftsetableringer. Både media og våre medlemmers samarbeidspartnere refererer hyppig til rapporten, og kanskje like viktig; funn i rapporten blir regelmessig lagt til grunn for faktabaserte diskusjoner.
Se opptak av da Den Store Annonsørrapporten ble presentert av fagdirektør Håvard Kvernaas Bakken på konferansen Den Store Annonsørdagen her – kun for medlemmer av ANFO.
Er du medlem av ANFO, men har ikke mottatt rapporten? Ta kontakt med oss på anfo@anfo.no for å få tilsendt din utgave.
Er du ikke medlem i ANFO? Ta kontakt med vår kommersielle direktør Thomas Rønnerund på thomas@anfo.no