Den Store Annonsørrapporten 2022

Endelig er rapporten her og den er eksklusivt tilgjengelig for alle ANFO-medlemmer.

ANFO jobber kontinuerlig med å fremskaffe kunnskap om hvordan markedsførere tenker og jobber. Vi er opptatt av det markedsførerne er opptatt av. Dette gjør vi for å støtte våre medlemmer og løfte viktige bransjespørsmål. Kunnskap og innsikt er avgjørende for å fatte de riktige beslutningene.

I løpet av de ni årene vi har gjort undersøkelsen har annonsørrapporten etablert seg som kanskje det viktigste faktagrunnlaget i bransjen. 

Håvard Kvernaas Bakken, Fagdirektør i ANFO

Den Store Annonsørrapporten ble eksklusivt presentert for deltagerne på Den Store Annonsørdagen som gikk av stabelen tidlig i oktober. En av hovedinnsiktene i årets rapport er at mange av oss ser for seg tøffe tider. Hele 84% av annonsørene ser for seg en forverring av norsk økonomi.

Rapporten går i dybden av temaene:

  • Hvor går markedsføringspengene?
  • Kanalkampen
  • Markedsførerens største utfordringer og bekymringer
  • Holdninger til norske og utenlandske medier
  • Organisering og samarbeidspartnere
  • Bærekraft i markedsføring

I år deles Den Store Annonsørrapporten eksklusivt med ANFO-medlemmer.
Er du ikke medlem enda? Ta kontakt med kommersiell direktør i ANFO, Thomas Rønnerud på thomas@anfo.no

Håvard Kvernaas Bakken, Fagdirektør i ANFO

Britene har valgt «permacrisis» som årets ord. Så ille er det ikke i Norge. Når man leser alle skriveriene om inflasjon, rentehopp, energikrise og krigsfrykt, så er det lett å overkompensere litt. Det er en vente-og-se-holdning i budsjetteringen til norske annonsører akkurat nå. Folk endrer kanskje forbruket sitt, men jeg tror det kommer til å bli et greit nivå på norsk privatkonsum neste år.

Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO

Rapporten gir innsikt i hvordan du og dine bransjekollegaer ser på markedsbudsjetter, virkemidler, medieutvikling og samarbeidsrelasjoner – både i dag og i fremtiden. Vi vet at rapporten har vært grunnlag for omorganiseringer, oppkjøp, strategiske veivalg og bedriftsetableringer. Både media og våre medlemmers samarbeidspartnere refererer hyppig til rapporten, og kanskje like viktig; funn i rapporten blir regelmessig lagt til grunn for faktabaserte diskusjoner.


Se opptak av da Den Store Annonsørrapporten ble presentert av fagdirektør Håvard Kvernaas Bakken på konferansen Den Store Annonsørdagen herkun for medlemmer av ANFO.

Er du medlem av ANFO, men har ikke mottatt rapporten? Ta kontakt med oss på anfo@anfo.no for å få tilsendt din utgave.

Er du ikke medlem i ANFO? Ta kontakt med vår kommersielle direktør Thomas Rønnerund på thomas@anfo.no

Del dette innlegget: