Forskjellen på AdTech og MarTech

Begrepene AdTech og MarTech brukes daglig av markedsførere. Likevel er det mange som synes det er vanskelig å forstå forskjellen mellom de to og hva det egentlig er - her forklarer v i forskjellen.

AdTech og MarTech er nært beslektet med hverandre, men de utfører svært forskjellige oppgaver. Litt forenklet kan man si at Adtech er reklameteknologi og MarTech er markedsføringsteknologi. I løpet av en kampanjes levetid er den gjerne innom både AdTech og MarTech. 

I dybden på AdTech

Annonseteknologi, AdTech, er teknologien som legger til rette for programmatisk annonsekjøp. AdTech dreier seg hovedsakelig om betalte kanaler. Som hovedregel blir kunder fakturert basert på mengden annonsering de kjøper. Adservere, DSPer og SSPer er eksempler på teknologi som gjør at annonsøren når ut til publikum med den digitale kampanjen sin, og det dreier seg ofte om massekommunikasjon. 

Ved hjelp av AdTech sender annonsøren kampanjen sin ut til et spesifikt publikum. Dette skjer gjennom programmatisk annonsering, som er automatisert kjøp og salg av digitale annonser. Kjøp og salg av annonsene skjer over en børs. Her selger mediene annonsevisninger og annonsøren kan legge inn bud på hva de ønsker å betale for en visning. Kjøpene skjer i sanntid og dette kalles real time bidding.  

Eksempler på AdTech:

  • Ad servere
  • Demand site platform (DSP)
  • SSP
  • Data managements platforms
  • Ad exchanges
  • Programmatic advertising tools
  • Tag managers

I dybden på MarTech

MarTech er markedsføringsteknologi, gjerne i form av egne kanaler som webanalyse, CRM-systemer eller CDPer. Denne teknologien brukes for å utføre annonsørens digitale markedsføringsplan. I utgangspunktet regnes all teknologien som benyttes fra lead-fangst, gjennom salgstrakten og til konvertering som MarTech. Teknologien baserer seg i større grad på en-til-en-kommunikasjon og betalingsmodellen er gjerne tuftet på et månedlig gebyr.

Det er mer enn 9932 MarTech-verktøy å velge mellom i markedet, og dette tallet vokser eksponentielt.  

Bildet er hentet fra cheifmartec.com

En bedrift benytter seg gjerne av flere MarTech-verktøy, og totalen av disse kalles en MarTech-stack. De forskjellige verktøyene brukes for å nå og konvertere potensielle kunder. Verktøyene kan være alt fra e-post-markedsføringsverktøy, publiseringsverktøy for sosiale medier, påmeldingsskjema og bruk av blogg eller nettside. 

Eksempler på MarTech:

  • Email marketing tools 
  • Lead magnets 
  • Digital marketing analytics tools 
  • Customer data platforms 
  • Social media management tools 
  • Marketing automation programs 
  • Content marketing tools 
  • CRM software  

Hvor møtes AdTech og MarTech?

I dag bruker de fleste selskaper en kombinasjon av både AdTech og MarTech. Kombinasjonen av de to teknologiene gir en helhetlig forståelse for selskapets overordnede markedsføringsstrategi både i teori og praksis. Flere MarTech-verktøy tilbyt nå også funksjoner som tidligere kun har vært tilgjengelige gjennom AdTech. Dette gjør at det ikke alltid er så enkelt å skille de to teknologiene fra hverandre. Nå kan man for eksempel både måle og overvåke brukerens digitale bevegelser gjennom MarTech – det har man bare kunnet gjennom AdTech tidligere.

Les om hva Helene Slettemoen sa om AdTech og MarTech på årets MarTech-konferanse her.

Nyskjerrig på hva metaverset er? Les om det her.

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin