MarTech-Meta-1

Metaverset! Hva er det og hvor er veien dit?

Angår metaverset deg og din bedrift? Skal vi tro Nina K. Hareide-Larsen fra Meta gjør det det - i aller høyeste grad!

Selskapet Meta skal ikke bygge metaverset alene. Det er noe vi skal bygge sammen. Prosessen er fortsatt i startfasen og Meta er derfor avhengige av at premissgivere innen de digitale bransjene løfter blikket om hva internett kan levere i fremtiden.

Nina K. Hareide-Larsen er Client Partner og Vertical Lead i Meta. I foredraget sitt på MarTech-konferansen snakket hun om metaverset og at vi bygger fremtiden sammen.

Tanken om fremtidens metavers er et konsept, et fleksibelt rom, en ide som favner alle.

Nina K. Hareide-Larsen / Client Partner | Vertical Lead / Meta (Facebook)

Metaverset handler om mer enn gaming, selv om disse er langt fremme i utviklingen allerede. Det er flere veivisere som allerede i dag bygger bro mellom dagens teknologi og Metaverset. Mange av oss er allerede nå mentalt på vei mot metaverset etter to år med pandemi. Nå har vi masse erfaring med konserter og andre kulturelle arrangementer på livestream, digital fredagspils, familiemiddag på video og så videre. 

Veivisere som bygger bro til metaverset

  • Skiftet fra et internett som kun finnes på desktop, til det mobile internett som er noe man har med seg til enhver tid.
  • AR som gjør det mulig å legge filter på det fysiske miljøet rundt oss. 
  • VR som gjør det mulig å være til stede, selv om man er verdener fra hverandre. 
  • Spillplattformer som Minecraft og Roblox har vist oss at man kan gå inn i en verden som er tatt rett ut av fantasien 
  • Liveshopping på for eksempel Instagram og Facebook

Bedriften inn i fremtiden og metaverset 

Uansett hvilken bransje man driver i krever fremtiden av du utfordrer hvordan du tenker. Bedriften bør allerede nå tenke på hvordan tilstedeværelsen kan se ut og arte seg i fremtiden. Stil deg spørsmålet: hvordan ser bedriften ut om ti år? 

Hva kan du som bedrift gjøre nå for å forberede fremtidens metavers?

  • Begynn å utvikle den kreative historiefortellingen
  • Ta i bruk verktøy som er tilgjengelige i dag, for eksempel Meta Spark. Verktøyene er enkle å ta i bruk og de begynner å rulles ut i annonseformater. Gi folk mulighet til å utforske butikkhylla di
  • Skap dypere sosiale tilknytning med Meta Quest – skaff tilgang til Horizon Worlds og Workrooms. 

Metas visjon er å skape et metavers sammen med brukerne, som styrker enkeltpersoner, skaper muligheter og potensiell utvikling for alle. Vi er tidlig i denne prosessen og det kan føles som at næringsvirksomhet i metaverset er langt unna, men som selskap har Meta hatt lang tradisjon for å peke ut trender og deretter bygge dem. Metaverset er en slik trend.

Metaverset var et av temaene på årets Global Marketer Week. Les oppsummeringen fra konferansen her.

Del dette innlegget: