ANFO WFA 1

Høydepunkter fra årets Global Marketer Week

Rett før påske ble WFA Global Marketer Week (GMW) arrangert i Athen.

Etter to år med Zoom-møter var globale markedsførere og interesseorganisasjoner som ANFO igjen samlet til konferanse med fysisk oppmøte – det var det mange som satt pris på.

Tema for uken var “Creative effectiveness and sustainability in marketing”. Eller sagt på en annen måte; better marketing. På alle tenkelige måter. Det vi gjør må vi gjøre bedre, mer presist, mer effektivt og ikke minst mer bærekraftig. Det store spørsmålet er hvordan vi som markedsførere kan bidra. Alvoret ligger tydeligere over oss nå enn tidligere. Bærekraft, mangfold og samfunnsansvar preger uken. Det er nytt at en konferanse som GMW, en møteplass som til de grader er en markedsføringskonferanse, i så stor grad refererer til FN sin klimakonferanse fra 2021, COP26.

WFA har tidligere lansert større prosjekter som GARM (Global Alliance for Responsible Media) og Planet Pledge. Utfordringene som disse prosjektene adresserer preger i stor grad en konferanse som dette.

Don´t start a business, build a brand!

En som virkelig slår et slag for kreativiteten, er Sir John Hegarty. Kanskje spesielt kjent som en av tre grundere i Bartle Bogle Hegarty, BBH. I dag er han sentralt engasjert i The Garage Soho hvor han hjelper start ups med både ideer, erfaring og finansiering! Reklamebransjens grand old man, levende legende og lett aldrende rockestjerne rett og slett strør rundt seg med visdomsord når han adresserer utfordringer i bransjen. 

Kreativiteten er slik Sir John ser det truet. Hvilket er synd da undersøkelser over tid har dokumentert at kreativitet er bra for business. Folk liker dessverre ikke reklame. Der vi tidligere var både sjarmerende og kanskje til og med forførende «stalker» vi i dag våre målgrupper. Det er ikke veldig sjarmerende og neppe det beste trikset for å skape langvarige merkerelasjoner? Kanskje er det på tide å børste støv av gamle oppskrifter og hente inspirasjon fra eksempelvis kunst og kulturlivet?

– Technology allows us to go granular and that´s great and I´m not saying don´t do that. Data is fundamentally important. But data is knowledge, not imagination. And that´s what we need, more imagination! We´re emotional beings, it´s what we respond to!, sier Sir John Hegarty. 

Foreløpige funn fra en global undersøkelse rundt kreativitet og effekt indikerer nok at kreativiteten har mistet noe av magien. Spørsmålet er om vi kan tenne gnisten igjen? ANFO er sammen med 34 andre land med på undersøkelsen og kommer tilbake med funn fra denne omfattende undersøkelsen i juni. Dukan se innlegget til Sir John Hegarty og samtalen i etterkant her.

Sitatmaskinen Sir Hegarty leverte en rekke gullkorn på årets GMW:
– Money is the last reason you should do anything. Money has a voice, but it does not have a soul!
– Imagine, Risk and tell the truth in an interesting way!
– Truth in marketing is fundamental. Truth is power!
– Creativity is the oxygen which drives business.

Marketers can create magic

WFA President Raja Rajamannar, global CMO i Mastercard var kanskje tydeligst av alle. Det er helt avgjørende at markedsførere tar ansvar og grep for en mer bærekraftig verden. Vi er i en unik posisjon og kan og bør være en del av løsningen. Selv har Raja utgitt boken Quantum Marketing under pandemien. Fordi alle gamle oppskrifter rett og slett ikke fungerer i en verden hvor teknologien så til de grader omfavner oss. Teknologien er også en unik demokratiseringsprosess. Der budsjetter og størrelse tidligere var ekskluderende tilrettelegger teknologien i dag de samme mulighetene for alle.

Som han sier: – Now is truly the most exciting and inspiring time to be a marketer. We are at a point where groundbreaking new technologies and radical cultural shifts are enabling possibilities that marketers could only dream of in the past. And truly be the engines of growth and good. Marketers can create magic, both for growth of their companies and for the society at large.

Metaverse hva?

Et tema som ble hyppig diskutert var selvsagt «metaverse». Her er det fortsatt både usikkerhet og lett forvirring. En undersøkelse i salen under en av presentasjonene viste at nesten halvparten svarte at «Metaverse is still mystery to me». Rundt en tredjedel så på Metaverse som et spennende initiativ for fremtiden. Brandtech founder David Jones sa det likevel slik, – You may not think the metaverse is going to be the next big thing. But the biggest tech companies in the world are betting on it!

Hvis du ønsker å involvere deg i GARM og Planet Pledge ta gjerne kontakt med undertegnede.

Del dette innlegget: