Category entry points (CEPs) er kanskje bare et vanskelig begrep for å finne på noen flere brukssituasjoner for et produkt. Det å skape sterk mental tilgjengelig, for å bruke nok et jålebegrep, er utvilsomt det mange markedsførere jobber iherdig med. Byron Sharp har denne definisjonen; “the probability that a buyer will notice, recognize and/or think of a brand in buying situations”.
De fleste produkter eller tjenester følger en rimelig fast salgslinje gjennom ett år. Hvordan bryte en slik linje? Skal man vokse i perioder med relativt lavt salg eller utnytte faser med høyt salg i kategorien?
Nå er påskeferien rett rundt hjørnet for de fleste av oss. Om det nå blir bypåske, fjellpåske, sjøpåske eller hjemmepåske. Påsken er, om mulig, knyttet til vel så mange vaneløkker, symboler, handlinger og minner som julen.
Det får oss til å spørre: Hvordan utnytter norske merkevarer påsken?
Kvikk Lunsj

Det er noen år siden Kvikk Lunsj bestemte seg for at påsken, ja den skulle man eie – som man sier i bransjen vår. Nordmenn spiser 9 Kvikk Lunsj i året, og hvor mange av disse spiser vi i påsken? Svaret er 3!
Freia Kvikk Lunsj er en av mange norske merkevarer som har hentet hjem en utmerkelse i ANFO Effekt, og merkevaren har helt klart en salgstopp rundt påsketider.
Solo
Kanskje den kullsyreholdige drikken som har posisjonert seg sterkest i påske sfæren? Solo var for øvrig årets vinner i Vekst kategorien ANFO Effekt med caset: Solo – en vekstreise i et Cola-dominert marked – Ringnes AS
Les jurybegrunnelsen her.

Coca Cola har vært helt råe med tanke på å skape et hav av ulike brukssituasjoner, men Solo har også god tradisjon for dette. Helt tilbake til 60-tallet var leskedrikken forbundet med friluftsliv og sport. Merkevaren har bygget opp visuelle,fysiske og symbolske assosiasjoner mange år. Solo er den den gule smaken av påske.
– Jeg tror at for mange er Solo en nødvendighet for å komme i den riktige påskestemningen, sier Solosjefen i Ringnes, Elisabet Sæterdal.
Les pressemeldingen fra Ringnes her.
Eggprodusenter
Nortura og Prior jobber doble skift om dagen. Bare denne uken pakker de 15 millioner egg. En enkelt ansatt kan pakke oppimot 50 000 egg!

Bildet over viser også at skinke, bacon, pølser og karbonader fremmes som åpenbare påskevarer.
Til slutt
De beste påskekampanjene i verden? Her er en super liste, med blant annet Carlsbergs smått legendariske «Carlsberg – If Carlsberg Did Chocolate Bars» fra 2016. Øl er kanskje ikke det vi forbinder mest med påske, i motsetning til sjokolade. Så hva gjorde Carlsberg da? De lagde en hel bar i sjokolade – snakk om å stjele konnotasjoner!

Se oversikten over de beste påskekampanjene her.
Og, hva tenker du når vi sier Cevita, Swix, DNT og Røde Kors? De forteller deg mest sannsynlig noe om påske de også!