JMD_2020_1024x500

Som man roper i skogen, får man kongler i munnen!

Vi i ANFO gjør markedsundersøkelser ganske hyppig. For andre år på rad har vi gjort en undersøkelse i landskapet for buzzord og bransjeuttrykk. Responsen på denne relativt tabloide saken har vært overraskende stor.

Vi vet at ord og uttrykk, og kanskje spesielt respektive bransjers stammespråk, har en egen evne til å skape engasjement. Vi er mange som har et litt ambivalent forhold til flere av disse uttrykkene. Det uttrykket som flest mener er for mye brukt og bidrar til mest irritasjon i 2020 var; Digital transformasjon. Hele 28% nevner dette. Topp fem består foruten Digital Transformasjon av ordene Big Data, Bærekraft, Agil og Influencermarkedsføring.

Hva er det med disse ordene som fremskaffer så mye engasjement, ja endog irritasjon? Det er jo ikke det at temaene ikke er viktige, for det er de jo. Sliter vi med å fylle begrepene med innhold? Er det manglende forståelse for ordenes egentlige betydning som gjør at vi legger visse ord og uttrykk på irritasjonslisten? Eller ser vi kun på slike ord og uttrykk som grunnlag for hersketeknikker, gode og mindre gode forsøk på å imponere, et snev av ironisering, et ekskluderende stammespråk, et godt verktøy for tåkelegging og mye mer.

Eller er det vår ukritiske tilbøyelighet til å ta inn alt av utenlandske ord og faguttrykk, fordi vårt språk ikke er «rikt» nok som er grunnen? Det er vel strengt tatt bare Bærekraft som er et godt norsk uttrykk på topp fem listen. Spesielt litt «unaturlige» ord som agil og disrupsjon har trengt ekstra konsulent hjelp for å komme inn på listen over norske buzzord og bransjeutrykk som brukes så mye at det irriterer!

Vi har også spurt hvilke ord vi tror blir de viktigste for 2021. Denne listen toppes av tre ord og uttrykk som hele fire av ti trekker frem: Brukeropplevelse, Bærekraft og Kundereise.

Det er kanskje på tide å gjøre ord til handling nå. Vi har snakket om utfordringer knyttet opp til brukeropplevelser og kundereiser i år etter år. Det holder!

At vi slutter å snakke om bærekraft og bare gjør det, anser vi nesten som udiskuterbart. Her sier vi som Nike; Just do it!


Les mer om undersøkelsen Buzzord 2020/2021 HER

Del dette innlegget: