Hvert år ser vi undersøkelser og nyhetssaker som omtaler forbrukertrender før julehandelen. Hvor mye bruker vi i snitt? Når handler vi gavene våre? Så mye handler vi for på Black Friday!
Men, hvordan bør egentlig retailere planlegge høytidskampanjene? Og hvordan bør du bruke digital markedsføring for å oppnå enda bedre salgsresultater?
Her er våre tanker om hva du bør tenke på som annonsør for å komme seirende ut av høytids sesongen.
Planlegg i god tid, og møt forberedt
De senere årene har det dukket opp flere og flere store shoppingdager i Q4. Dette har bidratt til å endre handlevaner, vi bruker mer penger tidligere og mer penger totalt er i omløp. Tall fra Schibsted tilsier at 56% allerede har kjøpt julegaver før desember. Google kan fortelle oss at 18% handler alle julegaver i perioden Black Friday til Cyber Monday og at 42% har kjøpt alle gavene før desember.
Som retailer, er det viktig at du bestemmer deg for hvilke shopping- og høytidsdager som er viktig for ditt konsept. Så kanskje du skal starte allerede nå å planlegge 2021?
Vårt tips:
- Bestem deg for en kjøreplan tidlig i året, for å sikre at du er forberedt. Ikke start annonseringen for tett opp mot selve handledagene, men sikre nok tid til å bygge dekning.
- Bruk tidligere års læring, men behold fleksibilitet i prosjektorganisasjonen og budsjettet, slik at du kan snu deg rundt raskt. Det er nemlig slik at hendelsesforløpet ikke alltid er likt fra år til år. Dette kan skyldes flere ting, som for eksempel konkurrentenes produkter og priser, været eller budprosessen på annonseformatene.
- Sist men ikke minst; tilrettelegg for endringer i innholdet med dynamiske reklameproduksjonsløsninger.
Vær fleksibel – få maks ut av ditt digitale budsjett
I den mest hektiske perioden inn mot jul eller andre store handlehøytider, er det ikke bare salg og trafikk som øker. Kampen om forbrukerens oppmerksomhet øker betraktelig og prisen for annonsering øker i takt med dette.
Om du er en retailer og bruker digital annonsering som dine primære trafikk driver, er det viktig med tydelige mål og KPIer, tett oppfølging og et bevisst forhold til hva du ønsker å sitte igjen med.
Vårt tips:
- Diskutér med mediebyrået ditt hvordan dere best jobber med lønnsomhet i perioden. Når kampanjen har startet – ha løpende dialog – og del resultater underveis slik at vi kan justere og endre retning om det kreves.
- På enkelte dager kan trykket ble ekstra høyt. Da er det viktig å ha lagt grunnlaget på forhånd for å kunne være fleksibel. ta gode avgjørelser og snu seg raskt. Har du muligheten og ser at alt klaffer, ha gjerne litt ekstra budsjetter i bakhånd.
Test test test
I et komplekst digitalt markedsføringsunivers skjer det raskt forandringer. Med forandringer dukker det stadig opp nye muligheter.
Google forteller at veksten blant de eldre som handler på nett har økt enormt de siste årene. Med andre ord, hvem som handler og hvilke produkter som kjøpes på nett er i konstant endring.
Dette underbygger viktigheten av at den erfaringen vi gjorde i fjor, kanskje ikke er like aktuell i år. Derfor er det viktig å ha åpent sinn og implementere godt metodeverk. For å håndtere kontinuerlig endring bør du benytte deg av en “performance marketing” tankegang. På denne måten du legger grunnlaget for hele tiden å teste hva som fungerer best for nettopp din nettbutikk.
Vårt tips:
- Sørg alltid for å teste nye ting. Nye kanaler og taktikker kan plutselig bli til gull for deg som retailer.
- Legg til rette for at det er rom i årsbudsjettene til å teste nye ting gjennom året.
- Tenk alltid nytt og se etter nye muligheter.
- Test eksempelvis ulike budskap, nye målgrupper, nye formater og nye kanaler.