The Programmatic Waterfall modell.

En modell som har fått mye oppmerksomhet de siste årene er The Programmatic Waterfall modell. En modell utviklet i WFA for 6 år siden. Og i henhold til WFA er denne modellen «still undisputed». Det er altså ingen som «nekter» for at denne verdikjeden har slike utfordringer. Populært sagt er dette 100 lappen som ble til en 40-lapp i media. Og det før fraud og viewability issues.

Denne presentasjonen ble først delt på ANFO sin Martech dag i september 2020. Temaet var UK; Programmatic supply chain transparency study, gjennomført av ISBA. ISBA er til informasjon en organisasjon tilsvarende ANFO i UK.

Presentasjonen ble holdt av Stephen Chester, Director of Media hos ISBA og
Sam Tomliston som er Partner i PwC UK

ANFO har satt denne modellen på agendaen ganske regelmessig. Fordi vi mener det er usedvanlig viktig å sette fokus på hvor våre midler ender. I USA har de siden gjort en studie som ligner. Der er funnene 100-50.

Våre venner i ISBA har gjennom en omfattende og ganske kostnadskrevende study, etterprøvd modellen. Svaret fra UK er at 51% ender i media. Men kanskje enda mer skremmende; hele 13% er det ingen som vet hvor blir av!

Formålet med prosjektet var å fremskaffe innsikt og åpenhet. Det var 12 publisister og 15 annonsører med i dette prosjektet som tok for seg premium siter og svært profesjonelle aktører. Det er veldig god grunn til å anta at situasjonen ville vært mye være om man hadde gjort en tilsvarende study i «long tail of internet». Her ville nok andelen som endte i media vært enda lavere. 

Det er store forskjeller i resultatene. Programmatisk er bra, men det må gjøres riktig. Det synes avgjørende å trekke på riktig kompetanse og ressurser. Det er altså store forskjeller på gode og dårlige rådgivere!

Dette er selvsagt komplisert. Derfor får du her anledning til å se gjennomgangen flere ganger.

Vi har ytterligere materiale liggende. En egen Q&A med Steve og Sam, og ikke minst deres tanker og anbefalinger knyttet til fremtiden, vil legges ut separat.

Her kan du lese hva ANFO har skrevet om dette tidligere.

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker