Vi gjennomførte nylig vårt første seminar etter sommeren: Lov & Rett i markeds- og kommunikasjonsarbeid 2020
Det å ikke være oppdatert på regelverket kan ende opp med negativ omtale som får store konsekvenser for virksomheten. På Lov & Rett fikk vi relevant og oppdatert innsikt, slik at man har et godt fundament for de beslutningene som skal tas.
Seminaret startet med Sissel Bøe-Sollund, advokatfullmektig i Tandberg Innovation. Hun ga oss en god gjennomgang av de viktigste regelverkene innen immaterielle rettigheter – IPR. Et område det er viktig å trå varsomt i for å slippe å få søksmål fra andre rettighetshavere for uberettiget bruk.
Videre fikk salen en god gjennomgang av de siste rettslige avgjørelsene med særlig relevans for markedsførere av Vebjørn Søndersrød, advokat og partner i Advokatfirmaet Ræder. Her oppsummerer Vebjørn det aller viktigste som har skjedd det siste året:
Forbrukertilsynet har allerede fått flere nye verktøy for å etterforske og håndheve næringsdrivendes overholdelse av forbrukervernbestemmelsene i markedsføringsloven. Det gjelder f.eks. villedningsforbudet, sms-reklame, telefonsalg eller urimelige avtalevilkår. Dette er et resultat av at EU løpende innfører sterkere beskyttelse for forbrukerne med tilhørende makt til de nasjonale tilsynene, og dette er en utvikling som ser ut til å fortsette. Gebyrene for overtredelser vil heves til GDPR-nivå i 2022.
På området cookies, digitalmarkedsføring og AdTech (innsamling og bruk av personopplysninger til målretting av annonser, herunder sporing) har det siste året gitt mange klager til tilsynsmyndigheter i Europa inkludert Norge. Ingen av disse er foreløpig ferdigbehandlet. Det har kommet sentrale rettsavgjørelser fra EU-domstolen om henholdsvis cookies/samtykke og om delt behandlingsansvar. Det er fortsatt uklart i hvilken grad og hvordan tilsynsmyndighetene vil behandle konkrete saker der norske aktører måtte ha opptrådt i strid med reglene.
Etter kaffepause hørte vi Martin B. Rove fra Orkla fortelle om gjeldene regler for kundeklubber og fordelsprogrammer som er stadig økende i markedet.
Gode praktiske råd om influencermarkedsføring fikk vi så av Heidi Jorkjend og Charlotte Høgne fra Advokatfirmaet Thommessen AS. Hva er egentlig annonsørens ansvar ved influencermarkedsføring, spurte de og tok bl.a. utgangspunkt i den kjente Kissie-dommen. Les mer om den HER
Videre entret advokat Søndersrød scenen med temaet: Direktemarkedsføring i «eksisterende kundeforhold» og som «winback». Han ga oss gode tips og råd om når det egentlig er tillatt å kontakte sin kunde, hvilket markedsføringsbudskap og hvordan det er tillatt med «winback».
Over til Cookies: Hva er den siste utviklingen innen kravet til samtykke for bruk av cookies og hvilke praktiske konsekvenser får dette for annonsørene? Christian Werner Skovly fra Føyen Torkildsen Skovly ga oss fler innspill. Til slut fikk vi de siste nyhetene på området og hvilke praktiske konsekvenser dette får for annonsørene.
Har du juridiske spørsmål innenfor markedsføringsfaget? Ta gjerne kontakt med ANFO-advokaten Carsten Gunnarstorp: carsten@anfo.no