Kategoribeskrivelser for Magnet Awards

Her er en beskrivelse av alle kategoriene som du kan sende inn case til i Magnet Awards.

Årets helhetlige employer branding 

Kategorien Årets helhetlige employer branding hedrer virksomheter som har gjort et fremragende arbeid overfor en bred målgruppe, med et bredt sett av virkemidler. Denne kategorien er en kombinasjon av de øvrige kategorier, og for mange innsendere den gjeveste kategorien å hente hjem metaller i. 

I Årets helhetlige employer branding ser vi etter bedrifter som har gjort en bemerkelsesverdig jobb med å tiltrekke seg og beholde talenter, og som har oppnådd betydelige resultater med å bygge et positivt omdømme som arbeidsgiver. 

Nøkkeltall for caset kan inkludere imponerende reduksjon i turnover, økt antall søknader, redusert kostnad for rekruttering, tidsbruk per rekruttering, besøk på karrieresider, økt konvertering til søknad, økt antall medlemmer i talentdatabaser eller forbedringer i rangeringer på anerkjente bransjelister som for eksempel Universums lister.

Årets kampanje egne medarbeidere

Denne kategorien fokuserer på kampanjer eller tiltak rettet mot eksisterende medarbeidere, med formål om å styrke virksomhetens omdømme som arbeidsgiver og/eller redusere turnover. Vi er på jakt etter innovative initiativer som har bidratt til å forbedre arbeidsmiljøet og øke trivselen blant ansatte. 

Dette kan omfatte alt fra kreative bruk av sosiale medier og allmøter til vellykkede onboarding-prosesser og utvikling av interne kommunikasjonsverktøy, eller kick-off, intranett, bruk av apper eller noe helt annet. Relevante nøkkeltall kan være tall fra medarbeiderundersøkelser, turnoverintensjon og bidrag til å spre saker i sosiale medier.

Årets kampanje erfarne

Denne kategorien vurderer kampanjer og tiltak rettet mot erfarne kandidater, med mål om å styrke virksomhetens omdømme som arbeidsgiver og/eller rekruttere nye talenter. Vi ønsker å høre om strategiene som brukes for å tiltrekke seg erfarne fagfolk, enten det er gjennom sosiale medier, deltakelse på arbeidslivsmesser, eller innovative annonseringskampanjer. Fortell oss hvordan deres tiltak har bidratt til å appellere til erfarne kandidater og styrke deres tilknytning til virksomheten.

Relevante nøkkeltall i denne kategorien kan være antall søkere, kvaliteten på søkere, forbedringer i rangeringer på anerkjente bransjelister som for eksempel Universums lister, deltagere på events, engasjement i sosiale medier, kostnad per rekruttering, tidsbruk for rekruttering, antall visninger og klikk.

Årets kampanje studenter

Denne kategorien fokuserer på kampanjer og tiltak som er rettet mot studenter, med mål om å styrke virksomhetens omdømme som arbeidsgiver og/eller rekruttere til faste stillinger, trainee-programmer, sommerjobber og lignende. 

Vi ønsker å høre om deres kreative tilnærminger til å engasjere og tiltrekke seg studenter, enten det er gjennom spennende sosiale medie-initiativer, deltakelse på karrieredager, eller interaktive bedriftspresentasjoner. Del med oss hvordan deres tiltak har bidratt til å bygge bro mellom virksomheten din og fremtidige talenter.

Årets stillingsannonse

Vi skal kåre Norges beste stillingsannonser – rett og slett! Fortell oss hvordan stillingsannonsen din har bidratt til å tiltrekke seg de rette kandidatene til virksomheten deres. Vi ser etter stillingsannonsene som skiller seg ut med sitt kreative budskap og et språk som appellerer til den helt riktige målgruppen. Kanskje har du brukt gode bilder eller en film i annonsen også? 

Case i denne kategorien blir vurdert på kriteriene kreativitet og resultat med en 50/50 fordeling. Send oss derfor Finn-annonsen din, i tillegg til en redegjørelse for resultatene. Dette kan være i form av antall relevante søkere, sammenlignbare tall fra forrige gang du var på jakt etter nye kollegaer eller andre tall som kjør akkurat din stillingsannonse til en suksess.

Åpen klasse

Kategorien Åpen klasse er for arbeider innen employer branding og rekruttering som ikke passer inn i noen av de øvrige kategoriene, eller der det er vanskelig å dokumentere resultater på kort sikt. Har virksomheten din gjort noe helt nytt for å tiltrekke seg og beholde talenter? Har dere brukt en ny og original ide som fungerte godt? Fortell oss om det! 

Som navnet tilsier, er kategorien svært åpen med tanke på virkemidler og kanaler som kan ha vært i bruk. Det er ingen krav til dokumentasjon av resultater i denne kategorien. Case i Åpen klasse vurderes 100% på kriteriet kreativitet.

Årets fagperson for employer branding – gratis deltakelse

Hedersprisen Årets fagperson blir delt ut til en person som har bidratt til å heve det faglige nivået innen employer branding og rekruttering. Fagppersonen kan ha bidratt både innad i egen virksomhet eller i bransjen som helhet. Bidraget til kunnskapshevingen kan bestå i alt fra HR-arbeid i egen eller andres virksomhet, aktivitet i sosiale medier, foredrag, kurs og bokutgivelser.

Det er gratis å nominere personer i kategorien Årets fagperson for employer branding. Du kan nominere deg selv eller en fagperson som du ser opp til.

Del denne siden:

Hva skiller de aller beste fra de gode?

Innsikt fra over 1200 markedsføringscaser Det siste året har vi gått gjennom over 1200 markedsføringscaser i forbindelse med ANFO Effekt-prosjektet. Målet med dette prosjektet er

Les mer »

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Del denne siden: