Smart Start_Eventbilde

Smart Start: Den årlige juridiske oppdateringen

Det har skjedd mye viktig på reglenes område siden i fjor for annonsører, byråer og leverandører av digitale markedsføringstjenester, og Vebjørn skal gå gjennom det mest sentrale.

Norge har fått nye cookieregler. Hva er egentlig «cookies» nå om dagen og ble det vanskeligere å kunne samle analyticsdata nå? Og, cookiebanner, må man ha det?

Norge jobber med å innføre EUs DSA og DMA.  Og Trump kan sette DPF-rammeverket i spill noe som kan gi Schrems noe å ta tak i.

Regjeringen har flere høringer og forskrifter på gang når det gjelder markedsføring overfor barn og ungdom. Og vil forby nettsalg av tobakk også. Dette samtidig som kinesiske nettbutikker likevel får lov å herje rundt med norske kunder uten å følge våre regler. Hvordan er det mulig? 

Samtidig er prismarkedsføring stadig aktuelt og med ny praksis siden sist.

Som vanlig vil det bli en gjennomgang av de mest aktuelle saker fra domstolene, Datatilsynet, Forbrukertilsynet, NKU osv.

Litt om KI blir det sannsynligvis også, samt god adgang til spørsmål fra salen.

Advokat Vebjørn Søndersrød er partner i Advokatfirmaet Føyen. Han er spesialist innen GDPR, markedsføring og bruk av digitale tjenester og jobber for tiden også mye med KI.